واکاوی مفهوم داستان سرایی در شکل گیری هویت مکان های گردشگری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
به رسمیت شناختن نقش زبان در شکل گیری واقعیت اجتماعی شروع یک چرخش فکری اساسی در علوم اجتماعی و به تبع آن مدیریت و تحقیقات مصرف کننده زیر چتر پساساختارگرایی بود. در این نظریه ها، زبان واقعیت اجتماعی را منعکس نمی کند، بلکه بر ساخت اجتماعی از واقعیت دلالت می کند. مفهوم مکان نیز در این چرخش بیش ازپیش مبتنی بر خوانش مصرف کننده بوده است. این پژوهش با هدف واکاوی مفهوم داستان سرایی در شکل گیری هویت مکان های گردشگری انجام شده است. پژوهش حاضر، از حیث هدف، بنیادی است و از نظر ماهیت و روش پژوهش از نوع اکتشافی است. در این پژوهش، از روش پژوهش کیفی استفاده شده و داده های مطالعه به شیوهٔ مصاحبهٔ عمیق و نیمه ساختارمند با مصاحبه شوندگان تا رسیدن به اشباع نظری جمع آوری شده است. رویکرد تحلیل محتوای جهت دار براساس ماهیت مسئله استفاده شد. ازاین رو، از مصاحبه ها و ادبیات موثق موجود واحدهای معنایی استخراج، تفسیر، کدگذاری و مقوله بندی شد و درنهایت ارتباط آن ها ترسیم شد. نتایج حاصل از دوازده مصاحبهٔ انجام شده با نمونهٔ کنشگران صنعت گردشگری براساس شاخص های کلیدی شناسایی شده نشان دهندهٔ مقولاتی نظیر هویت فردی، هویت اجتماعی، کنشگری متقابل نمادین و روایتگری مکان بوده است. در انتها، براساس نتایج و تفاسیر پژوهش، پیشنهادهای لازم درخصوص شکل گیری هویت مکان، در قالب کشف، استخراج و معناسازی روایات مکان ارائه شده است. یافته ها حاکی از آن است که داستان های بازتاب یافته از روایات موجود در مکان به منزلهٔ یک کالای مصرفی در هویت فردی و اجتماعی تأثیر می گذارد و در قالب کنش متقابل نمادین به دیگری منتقل می شود. هویت مکان ساختی اجتماعی است که هدف آن معنابخشی و تقویت حس مکان به مخاطبان محلی و گردشگران بالقوه است. روایت های مکان می توانند در خلق ارزش و توسعهٔ تجاری سازی مکان سودمند باشند.Storytelling concept analysis on forming tourism place identity
The recognition of the language's role in shaping and constructing social reality constituted a critical shift in social sciences, subsequently embraced by management and consumer research groups, within the scope of poststructuralism. Theorists challenged the traditional understanding of language as a transparent and direct representation of objects in the world, proposing instead the notion that language is not a mere reflection of social reality but rather is deeply intertwined with social construction processes. In this paradigm shift, the concept of place has also increasingly relied on consumer interpretation. This research aims to explore storytelling concept in shaping the identity of tourism places. In this research, the qualitative research method was applied and the study data was collected through in-depth and semi-structured interviews with the interviewees until theoretical saturation was reached. The approach of oriented content analysis was used based on the nature of the problem. Hence, semantic units were extracted from interviews and reliable literature, interpreted, coded, categorized and finally the results indicated the proposed construct of tourist place identity. These categories are individual identity, social identity, symbolic interaction and place narrative. In this regard, the narratives of a place can be considered as a socially constructed commodity that influences the perception of place identity and could potentially strengthen the engagement with the place. Therefore, place narratives can serve as a significant tool for value creation and commercialization of a place, as they foster a stronger connection between the place and its audience, ultimately leading to the development of a distinctive place identity.