واکاوی ازدحام گردشگری از منظر گردشگری هوشمند (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ازدحام گردشگری خطری برای مقصدها است؛ زیرا عواملی که به گردشگری قدرت می بخشند، اگر به خوبی مدیریت نشوند، پیامدهای منفی اجتناب ناپذیری خواهند داشت که به کاهش تعداد گردشگر در مقصدها منجر می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و واکاوی ازدحام گردشگری از منظر گردشگری هوشمند برای مقصدهای گردشگری انجام شده است. این پژوهش از نوع توسعه ای - کاربردی و به لحاظ روش شناسی در زمرهٔ پژوهش کیفی قرار دارد. به منظور گردآوری داده های کیفی، از ابزار مصاحبه استفاده شده است. مشارکت کنندگان، در این پژوهش، 21 نفر از مدیران و مسئولان سازمان های متولی گردشگری، متصدیان و فعالان گردشگری، اعضای هیئت علمی دانشگاه های مسلط به موضوع هستند که، با روش گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری، مصاحبه ها انجام شد. در این خصوص، یافته های حاصل از مصاحبه با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند و درنهایت 193 کد باز، 18 کد محوری و 3 کد انتخابی استخراج شد. نتایج نشان می دهد مدیریت ازدحام گردشگری شامل سه بعد عرضهٔ گردشگری با مؤلفه های تأسیسات و جاذبه، موقعیت فضایی و جغرافیایی مقصد، ظرفیت تحمل محیطی و روان شناختی بومیان، پلتفرم های گردشگری هوشمند، خدمات و سرویس های هوشمند، بازاریابی و تبلیغات هوشمند؛ بعد تقاضای گردشگری با مؤلفه های الگوی رفتاری و شخصیتی گردشگران، فصلی بودن گردشگری، ظرفیت تحمل روانی و اجتماعی گردشگران، موقعیت فضایی و جغرافیایی مبدأ، فرهنگ گردشگر و سبک سفر، انگیزهٔ گردشگر و بعد ساختاری/ مدیریتی با مؤلفه های سازوکار توزیع هوشمند، دولت و حاکمیت هوشمند، قوانین و سیاست ها، ساختار و سیستم هوشمند، الگو و سبک مدیریت هوشمند و آموزش و فرهنگ سازی دسته بندی شده است.Analysis Of Overtourism From The Point Of Smart Tourism View
Overtourism is a danger for tourism destinations because the factors that give power to tourism, if not managed well, will impose unavoidable negative consequences that will lead to a decrease in the number of tourists in the destinations. The current research has been conducted with the aim of investigating and analyzing overtourism from the point of view of smart tourism for tourism destinations. This research is of the developmental-applied type and in terms of methodology, it is in the category of qualitative research. In order to collect qualitative data, the interview tool was used. The participants in this research are 21 managers and officials of organizations in charge of tourism, tourism practitioners and activists, academic faculty members of universities who are in charge of the subject, who conducted interviews with the snowball method and reaching theoretical saturation. In this regard, the findings of the interview were analyzed using thematic analysis method and finally 193 open codes, 18 central codes and 3 selective codes were extracted. The results show that overtourism management includes three dimensions of tourism supply with facilities and attraction components, spatial and geographical location of the destination, environmental and psychological tolerance capacity of natives, smart tourism platforms, smart services, smart marketing and advertising, tourism demand dimension with the components of the behavioral and personality patterns of tourists, seasonality of tourism, psychological and social tolerance capacity of tourists, spatial and geographical location of origin, tourist culture and travel style, tourist motivation and structural/management dimension with the components of intelligent distribution mechanism, government And smart governance, laws and policies, smart structure and system, smart management pattern and style, education and culture building are categorized.