چالش های مسئولیت مدنی راهنمای گردشگری و مدیر فنی دفتر خدمات گردشگری در حقوق ایران و مطالعهٔ تطبیقی با حقوق فرانسه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
متناسب با پیشرفت صنعت گردشگری در جهان لازم است مباحث حقوقی مرتبط با صنعت گردشگری مخصوصاً بحث مسئولیت مدنی نیز بررسی شوند. هدف این مقاله پژوهش درخصوص چالش های مسئولیت مدنی راهنمای گردشگری و مدیر فنی دفتر خدمات گردشگری و مطالعهٔ تطبیقی با حقوق فرانسه است. روش کار در این مقاله توصیفی، تحلیلی و تطبیقی بود. روش گردآوری اطلاعات نیز در این مقاله کتابخانه ای و ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری و ترجمه بود. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز از روش تطبیقی و مقایسه ای استفاده شد. در قانون گردشگری فرانسه مسئولیت مدنی بر دوش دفتر خدمات گردشگری نهاده شده و، با تمرکز بر قرارداد بین گردشگر و دفتر خدمات، مسئولیت پرداخت هر نوع خسارتی را که ناشی از عدم اجرای قرارداد باشد بر عهدهٔ دفتر خدمات گردشگری نهاده است. در فرانسه، راهنمای گردشگری در قبال خسارات وارده به مسافر مستقیماً مسئول نیست و سِمتی با عنوان مدیر فنی به شکلی که در ایران مقرر شده است وجود ندارد و مسئولیت های فنی با دفتر خدمات گردشگری است. در حقوق ایران، امکان استقرار مسئولیت مدنی ورود خسارت به گردشگر بر عهدهٔ مدیر فنی و راهنمای گردشگری وجود دارد که خود چالشی حقوقی برای این دو حرفه به شمار می آید. نتیجهٔ این پژوهش آن است که استقرار مسئولیت مدنی بر عهدهٔ مدیر فنی و راهنمای گردشگری از موانع حقوقی ایجاد ارزش در زنجیرهٔ تأمین خدمات گردشگری است. مهم ترین پیشنهاد این پژوهش حذف جایگاه مدیر فنی و انتقال مسئولیت های حقوقی این جایگاه به دفتر خدمات گردشگری و نیز قانونگذاری درخصوص مسئولیت مستقیم دفتر خدمات در مقابل گردشگر و عدم مسئولیت راهنمای گردشگری در قبال گردشگر و درنتیجه ایجاد ارزش در زنجیرهٔ تأمین خدمات گردشگری است.Challenges Of Civil Responsibility Of Tourism Guide And Technical Director Of Tourism Services Office In Iranian Law And A Comparative Study With French Law
In accordance with the progress of the tourism industry in the world, it is necessary to discuss the legal issues related to the tourism industry, especially the issue of civil responsibility. The purpose of this article is research on the challenges of the civil responsibility of tourist guides and the technical director of the tourism services office and a comparative study with French law. The working method in this article was descriptive, analytical and comparative. The method of data collection in this article was a library and the data collection tool was data collection and translation. The comparative method was also used to analyze the data. In the French tourism law, civil responsibility is placed on the shoulders of the tourist service office, and by focusing on the contract between the tourist and the service office, the responsibility of paying any kind of damage caused by the non-fulfillment of the contract is placed on the tourist service office. In France, the tourist guide is not directly responsible for the damage caused to the traveler, and there is no technical manager position as prescribed in Iran, and the technical responsibilities are with the tourism service office. In Iranian law, there is a possibility of establishing the civil responsibility for damage to the tourist on the responsibility of the technical manager and tourist guide, which is considered a legal challenge for these two professions. The result of this research is that the establishment of civil responsibility on the responsibility of the technical manager and tourism guide is one of the legal obstacles to creating value in the supply chain of tourism services. The most important proposal of this research is to remove the position of technical manager and transfer the legal responsibilities of this position to the tourism service office, as well as legislation regarding the direct responsibility of the service office to the tourist and the lack of responsibility of the tourist guide to the tourist, and as a result, creating value in the supply chain of tourism services.