آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و ماهیت کمی-کیفی و با هدف آسیب شناسی توسعه گردشگری رویداد محور در روستای ینگیجه به عنوان روستایی با توان و ظرفیت های فراوان در این عرصه و روستای هدف گردشگری تالاب زریوار به عنوان دومین محور مهم توسعه گردشگری روستایی استان کردستان انجام گرفته است. گردآوری داده ها به روش پیمایشی با نگرش جامع مبتنی بر ماهیت پیچیده و سیستمی فعالیت های گردشگری، مبتنی بر برگزاری جلسات بحث مشارکتی گروهی در روستا با حضور ذی نفعان، مشاهده مستقیم وضع موجود، مصاحبه های عمیق و باز، تشکیل گروه دلفی و تجزیه و تحلیل آن ها با تکنیک تئوری بنیادی و تکنیک تحلیل سلسله مراتبی نشان دادند که در راستای تبدیل روستای ینگیجه به روستایی با برند گردشگری رویداد محور و توسعه آن دو بخش عمده موانع و چالش ها مبتنی بر بخش موانع و چالش های عمومی توسعه گردشگری و بخش ویژه، مبتنی بر توسعه گردشگری رویداد محور از سطح محلی تا سطح مدیریت گردشگری استانی نقش آفرین هستند. در بخش عمومی توسعه گردشگری؛ ضعف در زیرساخت ها و خدمات گردشگری، ضعف در بازاریابی، ضعف در آموزش، عدم حفاظت و تنوع بخشی به جاذبه ها، ضعف در برنامه ریزی، نظارت و عملکرد نهادهای دولتی، فضای نامناسب کسب و کار و نارسایی های مرتبط با نیازها و عملکرد گردشگران در قالب 47 متغیر یا مانع و چالش و در بخش تخصصی توسعه گردشگری رویداد نیز ضعف در تأمین و جریان مالی، تبلیغات تخصصی و برجسته سازی، تجربه گرایی و خلاقیت محوری و برنامه ریزی و مدیریت رویدادها در قالب 23 مانع و چالش که مهمترین موانع پیش روی توسعه گردشگری رویداد محور روستای ینگیجه شناخته شدند. همچنین؛ در بخش توسعه گردشگری عمومی ضعف در برنامه ریزی، نظارت و عملکرد نهادهای دولتی، فضای نامناسب کسب و کار و ضعف های مرتبط با آموزش و اطلاع رسانی و در بخش تخصصی مرتبط با توسعه گردشگری رویداد محور نیز ضعف در برنامه ریزی و مدیریت رویدادها، عدم حرکت به سمت تجربه گرایی و خلاقیت محوری و ضعف در تبلیغات تخصصی و برجسته سازی در میان موانع شناسایی شده دارای بیشترین اهمیت در شکل گیری وضعیت نامناسب موجود، شناخته شدند. 

Analysis of the Obstacles Facing the Development of Event-Oriented Tourism in Rural Areas (Case Study: Cultural and Event-Oriented Village of Yengijeh)

The present research has been carried out with a descriptive-analytical method and a quantitative-qualitative nature, aiming at the development of event-oriented tourism in Yingigeh village. This village has a great potential and capacity in the field of tourism and is the second most important axis of rural tourism development in Kurdistan province in the area of ​​Zarivar wetland. Data collection was done using a survey method with a comprehensive approach based on the complex and systemic nature of tourism activities, holding group discussion meetings in the village with stakeholders, direct observation of the study area, in-depth and open interviews, and forming a Delphi group. Data were analyzed using fundamental theory technique and hierarchical analysis technique. The analysis showed that there are major obstacles and challenges from the local level to the provincial tourism management level in order to turn Yingigeh village into a village with an event-oriented tourism brand and its development. In the general sector of tourism development some cases such as; weakness in tourism infrastructure and services, weakness in marketing, weakness in education, lack of protection and diversification of attractions, weakness in planning, supervision and performance of government institutions, inappropriate business environment and inadequacies related to the needs and performance of tourists were classified in the form of 47 variables or challenges. In the specialized field of event-based tourism development; weaknesses in financing and financial flow, specialized advertising and highlighting, experimentalism and central creativity, and planning and management of events were identified as 23 obstacles. Also; in the general tourism development sector, there are some weaknesses in the planning, supervision and performance of government institutions, an inappropriate business environment and weaknesses related to education and information. In the specialized sector related to the development of event-based tourism, there is also a weakness in the planning and management of events. Lack of movement towards experientialism and central creativity and weakness in specialized advertising and highlighting among the identified obstacles are the most important in the formation of the existing unfavorable situation.

تبلیغات