آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

کارآمدی راهبردهای برنامه های، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور در توسعه نواحی روستایی متأثر از عوامل درونی و بیرونی این نواحی است. این تحقیق که با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کارآمدی راهبردهای برنامه پنجم در توسعه روستاهای شهرستان نظرآباد انجام گرفته، از جنبه روش شناسی کیفی و از نظر هدف توسعه ای-کاربردی است. برای گردآوری اطلاعات و داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش دو گروه خبرگان ناحیه روستایی و خبرگان دستگاه های اجرایی مرتبط بودند. نمونه گیری مورد استفاده، نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود که نهایتاً 25  مصاحبه از خبرگان روستایی و دستگاه های اجرایی انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد تئوری زمینه ای استفاده شده است. مبتنی بر یافته های پژوهش، این نتیجه حاصل شده است که اثربخشی راهبردهای برنامه پنجم توسعه مانند ارائه خدمات نوین و تهیه برنامه اولویت بندی خدمات روستایی با توجه به شرایط منطقه ای و محلی؛ ساماندهی و استقرار فعالیت های کارآفرینی و اشتغال زای کوچک و متوسط تولیدی و خدماتی در مناطق روستایی از طریق ارائه مشوق های مالی و اعتباری، بهسازی، نوسازی، بازسازی و ایمن سازی ساختار کالبدی محیط و مسکن روس تایی مبت نی بر الگوی معماری اس لامی ایرانی با م شارکت م ردم، دول ت و نهادهای عمومی و ...  بر توسعه روستایی تحت تأثیر عواملی که ماهیت درونی و بیرونی دارند، قرار گرفته است. نظام تامین و رفاه اجتماع محلی، تقویت زیر ساخت های حیاتی، ظرفیت سازی نهادی- مدیریتی، نظام پایش و ارزشیابی کارآمد، بکارگیری نیروی انسانی متخصص، ارتقاء سرمایه اجتماعی، هماهنگی در ساختار سیاسی و اجتماعی دولت های روی کار آمده از جمله عواملی هستند که نظام سیاستگذاری با تحلیل نقش این عوامل در عرصه های روستایی دیگر می تواند در برنامه های آتی توسعه به نحوی عمل نماید تا اثربخشی راهبردهای اتخاذ شده افزایش یابد.

Factors Affecting the Effectiveness of the “Fifth Cultural, Social, and Economic Development Program Strategies” in Rural Areas (Case Study: Nazarabad Township, Alborz Province)

The effectiveness of the country's cultural, social and economic program strategies in the development of rural areas is affected by the internal and external factors of these areas. The present research has been conducted with the aim of identifying the effective factors on the effectiveness of the strategies of the fifth plan in the development of the villages of Nazarabad township. The current research is qualitative in terms of methodology and developmental-applicative in terms of purpose. A semi-structured interview has been used to collect information and data. The participants in the research were two groups of experts from rural areas and experts from related executive bodies. The sampling used was purposeful sampling until theoretical saturation was reached, and finally 25 interviews were conducted with rural experts and executive bodies. A grounded theory approach has been used to analyze the data. According to the findings of the research, it has been concluded that the effectiveness of the strategies of the fifth development program, such as providing new services and preparing a priority plan for rural services, according to regional and local conditions; Organizing and establishing small and medium-sized production and service entrepreneurship and employment-generating activities in rural areas by providing financial and credit incentives, improving, renovating, reconstructing and securing the physical structure of the environment and rural housing based on the Islamic-Iranian architectural model with the participation of the people, the government and public institutions etc rural development has been influenced by internal and external factors. The supply and welfare system of the local community, strengthening of vital infrastructure, institutional-management capacity building, efficient monitoring and evaluation system, employment of expert manpower, promotion of social capital, coordination in the political and social structure of the established governments are among the factors that by analyzing the role of these factors in other rural areas, the policy making system can act in future development plans in a way to increase the effectiveness of the adopted strategies.

تبلیغات