آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

تحقق دانشگاه پایدار به عنوان نهادی که پایداری زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در راهبردها، سیاست ها و عملکردهای خویش در اولویت قرار می دهد، به عنوان یک مرکز استراتژیک نقش محوری در محیط های شهری ایفا می کند و در چند دهه اخیر مورد توجه پژوهشگران برنامه ریز و طراح شهری بوده است. دانشگاه به عنوان یک نهاد آموزش عالی، که سه عرصه عملکرد آموزشی، فضای آموزشی و تجربه آموزشی را در بستر زمینه و محیط طبیعی فراهم می آورد، نقش مهمی در تعادل و تعامل محیط اجتماعی-فعالیتی، ساخته شده-کالبدی و طبیعی-زمینه ای ایفا می کند. ارائه روش و ابزاری جهت ارزیابی سطح پایداری فضای آموزشی به عنوان فضای کالبدی-فضایی موضوعی است که در این پژوهش به آن می پردازیم. برای این منظور، انواع ابزارهای ارزیابی معرفی و سپس ابزار ارزیابی گرافیکی پایداری در دانشگاه (GASU) را به عنوان یکی از ابزارهای تحلیلی بررسی خواهیم کرد. این پژوهش مبتنی بر رویکرد تفسیری خود به دنبال معرفی و کاربست روشی ارزیابانه برای سنجش پایداری پردیس های دانشگاهی، به عنوان گونه ای خاص از فضای عمومی شهری، است. براین اساس، این پژوهش از استراتژی مرور ادبیات پژوهش از منابع کتابخانه ای (رویکرد استباطی) بهره گرفته است. نتایج حاصل در دو بخش چهارچوب شاخص های GASU و بازخوانی این روش برای کاربست آن در دانشگاه با هدف تبدیل آن به فضای عمومی در شهر ارائه می شود. نتایج حاکی از آن است که شاخص های کلی با محوریت هسته نهادی پردیس دانشگاهی به دنبال چشم اندازسازی برای اطلاع رسانی و مشارکت عمومی، شاخص های اقتصادی به عنوان بخش دیگری از هسته نهادی به دنبال ترسیم شرایط رقابت، منفعت و مشارکت عمومی در عرصه اقتصادی و در نهایت شاخص محیط زیست برای توصیف محیط دوستدار طبیعت، مبتنی بر ارزش های بومی و کارایی انرژی مبتنی بر تکنولوژی است.

Reviewing the Graphic Sustainability Assessment Tool in Measuring the Sustainability of the University Campus with the aim of Promoting its Role as a Public Urban Space

The realization of a sustainable university as an institution that prioritizes environmental, social, economic, and cultural sustainability in its strategies, policies, and practices; As a strategic center, it plays a central role in urban environments, and in the last few decades, it has been the focus of urban planning and designer researchers. A university, as a higher education institution that provides three areas of educational performance: educational space, educational experience in context, and natural environment, plays an important role in the balance and interaction of social activity, built-physical environment, and natural environment. They play Providing a method and a tool to evaluate the level of stability of the educational space as a physical-spatial space is the subject that is addressed in this research. For this purpose, various types of assessment tools are introduced, and then the graphic assessment tool of sustainability in the university (GASU) is examined as one of the analytical tools. This research is based on its interpretative approach, following the introduction and application of an evaluation method to measure the sustainability of university campuses as a special type of urban public space. Based on this, this research has used the strategy of reviewing the research literature using library resources (a heuristic approach). The results are presented in two parts: the framework of GASU indicators and the rereading of this method for its application in the university with the aim of turning it into a public space in the city. The results indicate that the general indicators are centered on the institutional core of the university campus in order to create a vision for information and public participation; economic indicators are another part of the institutional core, seeking to draw the conditions of competition, benefit, and public participation in the economic field; And finally, the environmental index to describe a nature-friendly environment is based on local values and technology-based energy efficiency. 

تبلیغات