مطالعه چالش های ستاد خدمات سفر شهر اصفهان در راستای تبدیل شدن به یک سازمان مدیریت مقصد
آرشیو
چکیده
اصفهان به عنوان شهری فرهنگی و تاریخی این فرصت را دارد که مسیر رشد و توسعه خود را از سمت صنعت به سمت گردشگری تغییر دهد و به مقصدی گردشگری تبدیل شود. اما توسعه گردشگری نیازمند یک برنامه مورد توافق و مشترک است که میان سهم داران متعدد حوزه گردشگری همگرایی ایجاد کند؛ به نحوی که، اقدامات هر بخش در راستای تحقق اهداف همه بخش ها باشد. شهر اصفهان، به عنوان یکی از مهم ترین مقصدهای گردشگری ایران، نیازمند یک سازمان مدیریت مقصد است. در این راستا، ستاد خدمات سفر شهر اصفهان یکی از نهادهایی است که می تواند بار سنگین این مسئولیت را بر عهده گیرد. این ستاد، در تطابق با ماهیت فرابخشی گردشگری، می تواند سهم داران حوزه گردشگری را در چهارچوبی رسمی قرار دهد و با عملکردی شبیه به یک سازمان مدیریت مقصد، گردشگری شهر اصفهان را، با در نظر گرفتن الزامات فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی، مدیریت کند. در این راستا، این پژوهش با هدف درک چالش های تبدیل شدن این ستاد به یک سازمان مدیریت مقصد با رویکردی کیفی انجام شد. روش گردآوری داده در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل، روش تحلیل مضمون بوده است. نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که مواردی نظیر رویکرد پوپولیستی به گردشگری، فعالیت گروهی غیرساختارمند، تقسیم کار معیوب، عدم برون سپاری فعالیت های اجرایی، نادیده گیری مستندسازی و ارزیابی فرایندها و تبلیغات و اطلاع رسانی با نفوذ و اثربخشی محدود، تعدادی از موانع ارتقای ستاد خدمات سفر شهر اصفهان به سازمان مدیریت مقصد است.The challenges of Isfahan Travel Services Coordination Headquarters to become a Tourism Destination Management Organization (DMO)
Cultural and historical potentials allow Isfahan to change its development path from Industry to tourism to become a destination. However, tourism development requires an agreed and joint program that creates convergence among the tourism stakeholders. So, each sector's actions align with the realization of the goals of all industries. As one of Iran's most important tourist destinations, Isfahan needs a destination management organization (DMO). In this regard, Isfahan Travel Services Coordination Headquarters (ITSCH) is one of the institutions that can take on this responsibility. This headquarters, by the trans-sectoral nature of tourism, can establish the partnership framework of almost all stakeholders and, with a function similar to a destination management organization, manage the tourism of Isfahan by considering the cultural, economic, and environmental requirements. In this regard, this research has been done by applying the qualitative method. The population of this research was the members of ITSCH, and they were selected using a purposeful sampling method. The collected data were analyzed through the thematic analysis technique. This research shows that a populist approach to tourism, unstructured group activity, ignoring the documentation and evaluation of processes, and advertisements with limited effectiveness are some obstacles that impede the promotion of ITSCH to destination management organizations.