جایگاه سیستم نوآوری منطقه ای در فرآیند یادگیری بنگاه های صنعتی (نمونه مطالعاتی: صنایع مبلمان محور شرق منطقه کلان شهری تهران؛ شهرستان پردیس و دماوند) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در طی تحولات عصر حاضر و افزایش اهمیت دانش بنیان شدن صنایع به منظور رشد و توسعه منطقه ای، موضوع هم پیوندی میان دانشگاه و صنعت در راستای افزایش یادگیری و نوآوری در فرآیند تولید صنایع، بیش از پیش موردتوجه قرار گرفته است. رویکرد سیستم های نوآوری منطقه ای، یکی از رویکردهای نوینی است که به سبب ایجاد پیوند میان تمامی عناصر و بازیگران یک منطقه، موجب شکل گیری یادگیری تعاملی میان تمامی عناصر می گردد. مساله مورد توجه در این پژوهش شناسایی عوامل تأثیرگذار بر سیستم نوآوری منطقه ای در فرآیند یادگیری صنایع مبلمان شرق منطقه کلان شهری تهران (شهرستان پردیس و دماوند) و درک جایگاه این سیستم است. در این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد ساخت گرا (چارمز) برای مطالعه استفاده شده است. بر این مبنا یک مصاحبه ساختار نیافته با 39 نفر از زنان فعال در این صنعت و 12 نفر از کارفرمایان و مسئولین نهاد نظارتی مربوطه در طی سه مرحله صورت گرفته که در طی فرآیند جمع آوری داده ها، در مصاحبه 51 ام به اشباع نظری دست یافته شد. داده های به دست آمده از مصاحبه ها به کمک نرم افزار مکس کیودا و با در نظرگیری نوع ساخت گرا نظریه داده بنیاد، در چهار مرحله کدگذاری شده است. بر مبنای نتایج این پژوهش، مقوله اهمیت یادگیری و دانش در صنعت به عنوان پدیده ی اصلی این پژوهش شناسایی شده است. یافته ها حاکی از آن است که برای دستیابی به رشد و توسعه منطقه ای و توسعه کسب وکارهای یک منطقه باید میان صنعت و دانشگاه هم پیوندی قوی وجود داشته باشد که این هم پیوندی می تواند با بهره گیری از ارتباط رویکرد نوین سیستم نوآوری منطقه ای میسر گردد.The position of the Regional Innovation System in the learning process of industrial enterprises (case study: furniture industries in the east of Tehran Metropolitan Area; Pardis and Damavand Counties)
During the course of the contemporary era's advancements and the escalating significance of knowledge-driven sectors in fostering regional expansion and advancement, the nexus between academia and industry has garnered heightened scrutiny, aiming to bolster education and creativity within industrial realms. The framework of regional innovation system represents a nascent paradigm fostering interconnectedness among the constituents and stakeholders of a given area, thereby facilitating interactive knowledge exchange. This study aims to pinpoint the factors influencing the Regional Innovation System within the educational scope of furniture enterprises situated in the eastern precincts of Tehran Province (specifically Pardis and Damavand Counties) and elucidate its positioning within this framework.
The employed research methodology is the Grounded Theory Method within a constructivist framework (Charmez), involving an unstructured interview conducted with 39 female professionals within the industry, along with 12 employers and regulatory officials, across three distinct stages. The point of theoretical saturation was reached during the 51st interview. Utilizing the MaxQDA software, the interviews were systematically coded in four stages, aligning with the constructivist paradigm. The analysis highlights the significance of learning and knowledge within the industry as the central phenomenon. The outcomes underscore the necessity of establishing a robust connection between the industry and academia to foster business growth and regional development. This alignment can be facilitated through the adoption of the innovative Regional Innovation System approach.