بررسی تأثیر هوشیاری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی با نقش تعدیل گر سلامت روان شناختی در میان دانشجویان روان شناسی
آرشیو
چکیده
در دهه های اخیر، دانشگاه ها با توجه به رویکرد "دانشگاه کارآفرین" سازوکارهای گوناگونی برای حمایت از تجاری سازی ایده های نوآورانه و دستاوردهای پژوهشی تدارک دیده اند. در این راستا، توسعه فرهنگ کارآفرینی در میان دانشجویان از اهمیت چشمگیری برخوردار است. دانشجویان باید به عنوان هدف اصلی برنامه ها و سازوکارهای دانشگاهی، قصد کارآفرینانه را در خود تقویت کرده و از آن برای راه اندازی کسب وکارها استفاده نمایند. قصد کارآفرینانه، به عنوان یک باور پذیرفته شده برای راه اندازی کسب وکار جدید و برنامه ریزی آگاهانه در آینده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عوامل متعددی می توانند قصد کارآفرینی را تحت تأثیر قرار دهند. از جمله این عوامل می توان به هوشیاری کارآفرینانه و سلامت روان شناختی اشاره نمود. از این رو پژوهش حاضر به بررسی تأثیر هوشیاری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی با نقش تعدیل گر سلامت روان شناختی در میان دانشجویان روانشناسی پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و با روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته روانشناسی در مؤسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز هستند که از بین آن ها 183 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. نتایج نشان داد که هوشیاری کارآفرینانه و سلامت روان شناختی اثرات مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینی دارند، با این وجود، اثر تعدیلگر سلامت روان شناختی بر رابطه بین هوشیاری و قصد کارآفرینی تأیید نشد. بنابراین، هوشیاری کارآفرینانه می تواند به شدت قصد کارآفرینی را تحت تأثیر قرار دهد و سلامت روان شناختی نیز عامل مؤثری در پیدایش قصد کارآفرینی است. در عین حال، تأثیر هوشیاری بر قصد کارآفرینی در میان دانشجویان با سطوح مختلف سلامت روان، تفاوتی را نشان نداد. تدوین و اجرای برنامه ها و سیاست های دانشگاهی با تأکید بر تقویت هوشیاری کارآفرینانه و ارتقاء سلامت روان شناختی دانشجویان، به ویژه در رشته روانشناسی پیشنهاد می گردد.Investigating the Impact of Entrepreneurial Alertness on Entrepreneurial Intention with the Moderating Role of Psychological Well-being Among Psychology Students
In recent decades, universities have adopted the "entrepreneurial university" approach, implementing various mechanisms to support the commercialization of innovative ideas and research outcomes. In this context, fostering an entrepreneurial culture among students is paramount. Students should be the primary target of university programs and mechanisms, aiming to enhance their entrepreneurial intention and utilize them for starting new businesses. Entrepreneurial intention, recognized as a significant belief in starting a new business and making informed plans, holds special importance. Various factors can influence entrepreneurial intention, including entrepreneurial alertness and psychological well-being. Therefore, this study examines the impact of entrepreneurial alertness on entrepreneurial intention with the moderating role of psychological well-being among psychology students. This research is applied in nature and conducted using a descriptive survey method. The statistical population of this study includes all psychology students at the Fatemieh Higher Education Institute in Shiraz, from which 183 students were randomly selected. The results showed that entrepreneurial alertness and psychological well-being positively and significantly affect entrepreneurial intention. However, the moderating effect of psychological well-being on the relationship between alertness and entrepreneurial intention was not confirmed. Thus, entrepreneurial alertness can significantly influence entrepreneurial intention, and psychological well-being is also an effective factor in the emergence of entrepreneurial intention. Nonetheless, the impact of alertness on entrepreneurial intention did not vary among students with different levels of psychological well-being. It is recommended that university programs and policies that emphasize enhancing entrepreneurial alertness and promoting students' psychological well-being, particularly in psychology, be designed and implemented.