چکیده

توجه به بهبود مهارت ها، نگرش ها و رفتارهای کارآفرینانه به عنوان عوامل کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع در دهه های اخیر افزایش یافته است. بر اساس گزارش های دفتر دیده بان جهانی کارآفرینی، این مهارت ها و نگرش ها اکتسابی و قابل آموزش هستند. از این رو، آموزش کارآفرینی از دوران کودکی به عنوان مرحله ای اساسی در شکل گیری و تقویت این مهارت ها و نگرش ها در نظر گرفته می شود. هدف از انجام این پژوهش، مفهوم پردازی نقش آموزش مشاغل و فرصت های شغلی در بهبود نگرش کارآفرینانه دانش آموزان پایه ششم در منطقه فرگ شهرستان داراب بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با روش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی در منطقه مذکور است. دو کلاس ۳۰ نفره به صورت هدفمند برای گروه های آزمایش و کنترل به عنوان نمونه، مورد بررسی قرار گرفتند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سنجش نگرش کارآفرینانه گردآوری شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره، T زوجی و مستقل و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر انجام شد. پیش فرض همگنی واریانس درون گروهی با آزمون لوین و نرمال بودن توزیع داده ها با آزمون شاپیرو-ویلکس بررسی گردید. نتایج نشان داد که آموزش مشاغل و فرصت های شغلی به طور مؤثر منجر به تقویت و رشد نگرش کارآفرینانه دانش آموزان شده است. به کارگیری روش های تدریس متنوع و بهره گیری تلفیقی از دروس پایه ششم برای آموزش مشاغل، بیشترین تأثیر را بر مؤلفه های نگرش کارآفرینانه دانش آموزان یعنی خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری و بهره برداری از فرصت ها دارد. این پژوهش پیشنهادهای کاربردی را برای بهبود  و نهادینه سازی فرهنگ کارآفرینی با تأکید بر آموزش کارآفرینی در دوران ابتدایی به همراه دارد.

Conceptualizing the Role of Job Education and Employment Opportunities in Enhancing Entrepreneurial Attitudes Among Sixth-Grade Students

In recent decades, the focus on improving entrepreneurial skills, attitudes, and behaviors as key factors in societies' economic and social development has increased. According to reports from the Global Entrepreneurship Monitor, these skills and attitudes are acquired and teachable. Therefore, entrepreneurship education from childhood is considered an essential stage in forming and strengthening these skills and attitudes. This study aims to conceptualize the role of job education and employment opportunities in enhancing the entrepreneurial attitudes of sixth-grade students in the Farg region of Darab County. This research is applied in nature and was conducted using a quasi-experimental method of pre-test and post-test with a control group. The statistical population includes sixth-grade female students in the mentioned region. Two classes of 30 students were purposefully selected for the experimental and control groups as samples. Data were collected using a researcher-made questionnaire to assess entrepreneurial attitudes. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistical methods, including univariate covariance analysis, paired and independent t-tests, and repeated measures analysis of variance. The homogeneity of within-group variances was checked using Levene's test, and the normal distribution of data was verified using the Shapiro-Wilk test. The results showed that job education and employment opportunities effectively led to enhancing and growing students' entrepreneurial attitudes. Employing diverse teaching methods and integrating sixth-grade subjects for job education significantly impacted the components of students' entrepreneurial attitudes, namely creativity and innovation, risk-taking, and opportunity exploitation. This research provides practical recommendations for improving and institutionalizing the culture of entrepreneurship with an emphasis on entrepreneurship education during elementary school.

تبلیغات