چکیده

ایزد «مهر» یکی از مهمترین ایزدان زردشتی است که در مهر یشت به اندازه اهوره مزدا قابل پرستش توصیف می شود. به همین دلیل عدم حضور او در گاهان مورد بحث بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. با توجه به این که در گاهان عباراتی یافت می شود که شباهت زیادی به توصیف مهر دارد و با در نظر داشتن زبان رمزی گاهان این پژوهش در نظر دارد خصوصیات مهر و نیز رمزهای گاهان را مورد بررسی قرار داده تا پاسخی برای این پرسش پیدا کند که آیا زردشت «مهر» را نادیده گرفته و یا او را مورد پذیرش قرار داده است. به این منظور پس از تحلیل دقیق متن گاهان و مهر یشت و پیدا کردن شخصیت هایی با ویژگی های مشابه در هر دو متن، در پایان خواهیم دید که رمزهایی در گاهان یافت می شود که با گاو در ارتباط است و گاو نیز با نور، روشنایی، خرد و دانایی در ارتباط است. مهر نیز خود نور و روشنایی است و با گاو در ارتباط است. پس احتمالاً استفاده از آنها به منظور اشاره به این ایزد بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که زردشت مهر را در اشعار خود مد نظر داشته است. منابع این مقاله به روش کتابخانه ای گردآوری شده و رویکرد پژوهش توصیفی-تحلیلی است.

Search for Mēhr in Gāhān

"Mēhr" is one of the most significant deities in Zoroastrianism, receiving as much praise as Ahuramazda in the Mēhr Yašt. Indeed, Mēhr was a great god venerated before the emergence of Zarathustra. However, his absence in the Gāhān has been a topic of discussion among scholars. It has been suggested that Zarathushtra relegated other deities to inferior positions below Ahuramazda. In this research, we aim to explore Mēhr’s characteristics in other parts of the Avesta to determine whether Zarathushtra disregarded Mēhr or acknowledged him. To achieve this goal, we have meticulously examined certain stanzas from the Gāhān and Mēhr Yašt to identify Mēhr’s attributes and find personages with similar characteristics in the Gāhān. Ultimately, we find some passages in the Gāhān that likely refer to Mēhr. These references are related to the bull, a sacred creature in the Avesta, which symbolizes light and brightness, as well as wisdom and knowledge Mēhr, too, embodies light and brightness, and is connected to the bull. Consequently, we can conclude that Zarathushtra indirectly refers to Mēhr in his poetry. Additionally, the scrutiny of relevant Vedic passages suggests noteworthy similarities between Mēhr and Ušas. This desk research, which is a new approach to the subject, is descriptive and analytical in nature.

تبلیغات