بازپژوهی معناشناختی «قمار» در فقه امامیه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
«قِمار» به مثابه پدیده ای اقتصادی از دیرباز در حیات بشر رواج داشته و به دلیل آثار زیان بار فردی و اجتماعی آن در قرآن کریم به صراحت از آن با عنوان «مَیسِر» نهی شده است. رواج شکل پیچیده و مدرن بازی ها، به ویژه در میان نوجوانان و جوانان، خطر گرفتار شدن در دام اثرهای ویران کننده قمار را افزایش داده است. اما اختلاف در تعریف قمار و نبود سنجه های مشخص در این زمینه شناخت مصادیق قمار را بعضاً با مشکل مواجه ساخته است. به علاوه، احتمال انطباق پدیده های نوظهوری همچون «استخراج کوین ها» با قمار بیش ازپیش ضرورت تعیین ضابطه آن را آشکار می سازد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به تعریفی جامع ومانع از قمار دست یافته است. همچنین نتایج به دست آمده نشان می دهد که اولاً مقوّمات اصلی قمار «لعب»، «غلبه»، و به ویژه «رِهان» و «مخاطره» است و اساساً وجود ابزار قمار برخلاف آنچه بسیاری ادعا کرده اند مدخلیتی در تحقق مفهوم قمار ندارد؛ هرچند منشأ حرمت بازی با ابزار قمار بدون رهان و گروگذاری (مانند بازی با پاسور به شکل تفریحی) را می توان در دلایل دیگری همچون حرمت اشاعه فحشا جست وجو کرد. ثانیاً برخلاف تعاریف متداول قمار به بازی های دونفره اختصاص ندارد و می تواند طرف های بیشتری داشته باشد. ثالثاً «گرو» در قمار برخلاف آنچه از کلام مشهور فقها برمی آید تنها در مال خلاصه نمی شود، بلکه می تواند تعهدی بر انجام دادن کاری باشد.A Semantic Reexamination of "Gambling" in Imami Jurisprudence
Gambling as an economic phenomenon has been prevalent in human life for a long time. Due to its harmful personal and social effects, it has been explicitly prohibited in the Holy Qur'an with the title of "Mayser". The prevalence of sophisticated and modern forms of gaming, especially among teenagers and young adults, has increased the risk of falling into the trap of the destructive effects of gambling. However, the difference of opinion in the definition of gambling and the lack of specific criteria in this field have sometimes made it difficult to recognize examples of gambling. In addition, the possibility of adaptation of emerging phenomena, such as "cryptomining" with gambling reveals the necessity of determining its rules more than ever. This research has achieved a precise definition of gambling using a descriptive-analytical method. The results obtained show that, firstly, the main characteristics of gambling are "game", "overcoming" and especially "wagering" and "risk." Essentially, there is no gambling tool in the concept of gambling. Of course, the origin of the sanctity of playing with gambling tools without wagering (such as playing with Passor in a recreational way) can be found in other reasons, such as the sanctity of Prevalence the ugly work. Secondly, contrary to common definitions, gambling is not specific to a two-player game. Thirdly, "wagering" in gambling - contrary to what comes from the famous words of jurists - is not limited to money, but can also include a commitment to do something.