آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

اصل در فقه، حقوق مدنی وکیفری این است که انکار بعد از اقرار مسموع نیست و از این اصل مواردی مانند رجم به اتفاق فقها و حد قتل به نظر برخی از فقها و ماده 173 قانون مجازات اسلامی استثناء شده و انکار بعد از اقرار در این موارد مسموع است. در خصوص تاثیر انکار بعد از اقرار در قصاص نفس دوفرع قابل بحث است فرع اول: اقرار به قتل عمد و سپس اقرار شخص دیگر به همان قتل و رجوع اقرار کننده اول از اقرار؛ فرع دوم: اقرار به قتل عمد و سپس انکار آن بدون وجود اقرار شخص دیگری به همان قتل؛ موضوع این مقاله فرع دوم است که بحث مبسوطی  در متون فقهی نشده است و به این سوال پاسخ داده شده است که آیا از مجموع ادله استفاده می شود انکار بعد از اقرار در قتل عمد مسقط قصاص می باشد؟ نتیجه تحقیق این است که با توجه به روایت جمیل بن دراج و ادله دیگر انکار بعد از اقرار موجب سقوط قصاص است. هدف مقاله بررسی فقهی موضوع در جهت اصلاح قانون و روش تحقیق از نظر محتوا توصیفی و تحلیلی و از جهت گردآوری منابع کتابخانه ای است.

Jurisprudential-legal investigation regarding the effect of denial after confession on the fall of Qisas

According to civil and criminal law, denial after confession of the perpetrator of murder is not accepted; however, most scholars (at least some jurists) and Article 173 of the Islamic Penal Code exclude cases such as Rajm from this principle. In other words, in this case, the denial can be examined after the confession. Two issues can be discussed regarding the effect of denial after confession on Qisas. The first case: confessing to intentional murder and then another person confessing to the same murder and the first confessor denying the confession. The second case is confessing to intentional murder and then denying it without the presence of another person's confession to the same murder. The subject of this article is to examine the second case, which has not been extensively discussed in jurisprudence texts. In this article, this question has been answered. Is it possible, based on the totality of the evidence, that denial after confessing to intentional homicide will not result in Qisas? The research results show that according to the narration of Jameel bin Darraj and other evidence, denial after confession can cause non-Qisas. The article aims to examine the issue in a jurisprudential manner in order to amend the law. The research method is descriptive and analytical; documents are collected from library sources.

تبلیغات