آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

ادبیات از نقض ارتباط ها و هنجارگریزی ها شکل می گیرد و ساختار روایت و القا گفتمان آثار روایی تا حدود زیادی وابسته به همین هنجارگریزی ها و خروج از معیارهاست. در همین راستا و برای بررسی بخشی از این آشنایی زدایی ها، نظریه «اصول همکاری» از جانب محقق زبان شناس و فیلسوف بریتانیایی «هربرت پل گرایس» (1913- 1988) مورد اهتمام است؛ او در نظریه خود از چهار اصل «کمیّت»، «کیفیت»، «ارتباط» و «روش» سخن می گوید که گوینده ملزم به رعایت آن در گفتار و نوشتار است. با این وجود عدم رعایت این موارد در متن نشانگر ضعف و خروج اثر از دایره ادبیت نیست؛ بلکه به نظر گرایس در این صورت معانی ضمنی و تلویحی را به ارمغان دارد که کشف و بررسی آنها برای شناخت و نقد گفتمان و بن مایه های اثر ، مؤثر و کارا است. این مقاله با اتکاء بر روش توصیفی – تحلیلی و با کاربست این نظریه بر روی رمان «ساعت بغداد» (2016) شهد الراوی سعی می کند معانی پنهان و لایه ای زیرین گفتمانی و معنایی اثر را کشف و بررسی کند. مقاله ساعت بغداد از شهد الراوی، نویسنده زن جوان عراقی، پیرامون موضوع جنگ و اشغال در دهه های اخیر در عراق به نگارش درآمده و نویسنده با دغدغه های اجتماعی و سیاسی، زندگی شهروندان زن جامعه خویش را بازگو می کند. نتایج پژوهش نشان می دهد نویسنده هر کدام از این چهار اصل را در مقاطعی از رمان برای تجسم دقیق گفتمان جنگ و شخصیت پردازی کارآمد از دختران عراقی درگیر اشغال عراق بعد از سال 2003 نقض کرده است.

The Semantics of Grice's four principles in Shahd al-Ravi's novel Saat Baghdad

The violation of norms and the avoidance of conventions significantly shape narrative structure and discourse induction. Works often rely on these deviations from norms and standards for their narrative structure and discourse. In this regard, Herbert Paul Grice's (1913-1988) theory of Cooperative Principles provides a valuable framework for examining these deviations. Grice proposes four principles—quantity, quality, relation, and manner—that speakers should adhere to in both speech and writing. However, a lack of adherence to these principles within a text does not necessarily indicate weakness or a departure from literary standards. Instead, according to Grice, it creates implicit and suggestive meanings, and uncovering and analyzing these meanings is crucial for comprehending and critiquing the discourse and indices of an effective and influential work. This article, employing a descriptive-analytical approach, applies Grice's theory to Shahad Al Rawi's novel, "The Baghdad Clock" (2016), to uncover and examine the hidden meanings and underlying layers of discourse within the work. "The Baghdad Clock," written by Shahad Al Rawi, a young Iraqi female writer, revolves around the theme of war and occupation in recent decades in Iraq. Al Rawi, driven by social and political concerns, narrates the lives of women citizens within her society. The research results indicate that the author strategically violates each of Grice's four principles throughout the novel to accurately depict the discourse of war and the nuances of character portrayal.

تبلیغات