فهم عوامل مداخله گر مصرف فرهنگی در سبک زندگی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این تحقیق با هدف اصلی فهم عوامل مداخله گر بر سبک زندگی در جامعه ایران انجام شده است. روش تحقیق کیفی است و از مصاحبه برای گردآوری اطلاعات و از تحلیل تماتیک برای تجزیه و تحلیل یافته ها استفاده شده است. روش شناسی این تحقیق از جهت هدف جزء تحقیقات اکتشافی و از حیث نتیجه، مطابق تحقیقات کاربردی توسعه ای، انجام شده است. در تحقیق حاضر مشارکت کنندگان شامل 17 نفر از خبرگان و کارشناسان متخصص در حوزه های مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی و علوم ارتباطات بودند که با انجام هماهنگی های لازم، مصاحبه نیمه ساختاریافته با آنها انجام گرفت. برای انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی استفاده شد و انجام مصاحبه ها تا رسیدن به اش باع نظ ری ادامه یافت. براساس یافته های تحلیل تم، چهار مضمون اصلی به عنوان عوامل مداخله گر فرهنگی بر سبک زندگی در جامعه ایران شامل:1. عوامل اقتصاد محور، 2. عوامل نگرشی، 3. مشارکت های اجتماعی مدنی و فرادولتی 4. عوامل هویت مدار است، که هر یک از مضامین اصلی، مضامین فرعی خاص خود را دارد. آداب و رسوم غیر اسلامی در بسیاری از موارد بر سبک زندگی ما تاثیر گذار است. لذا ضروری به نظر می رسد که سازمان های متولی فرهنگ، زمینه برنامه ریزی فرهنگی به خصوص در زمینه ارتقای سطح کیفی سبک زندگی و بهبود مصرف فرهنگی براساس محصولات بومی و مطابق با ارزش های جامعه ایرانی را برای شهروندان فراهم کنند. در این راستا، مجموعه ای از عوامل مداخله گر چندگانه که در این تحقیق شناسایی شد، باید مدنظر قرار گیرد.Understanding the intervening factors of cultural consumption on Iranian Islamic lifestyle
This research has been done with the main purpose of understanding the influencing factors on lifestyle in Iranian society. The research method is qualitative and interviews were used to collect information and thematic analysis was used to analyze the findings. The methodology of this research has been carried out in terms of the purpose of exploratory research and in terms of results, according to developmental applied research. In the current research, the participants included 17 experts in the fields of management and planning of cultural affairs and communication sciences, and semi-structured interviews were conducted with them after making the necessary arrangements. Purposeful sampling and snowball method were used to select the participants and the interviews were continued until theoretical saturation was reached. The results show that there are four main themes as cultural intervening factors on lifestyle in Iranian society including: 1. Economy-oriented factors, 2. attitudinal factors, 3. Civic social participations and 4. Identity-oriented factors, each of the main themes has its own sub-themes. In many cases, non-Islamic customs affect our lifestyle. Therefore, it seems necessary that the organizations in charge of culture in the field of cultural planning, especially in the field of improving the quality of lifestyle and improving cultural consumption based on local products and in accordance with the values of Iranian society, provide suitable conditions for citizens. In this regard, a set of multiple intervening factors identified in this research should be considered.