بررسی رابطه تعارضات والدین با سبک های دلبستگی و طرحواره های ناکارآمد در کودکان
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه تعارضات والدین با سبک های دلبستگی و طرحواره های ناکارآمد در کودکان انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر ۸ تا ۱۳ ساله است که در سال تحصیلی ۱۴۰1 - ۱۴۰2 مشغول به تحصیل در ناحیه 7 شهر مشهد بودند. شیوه نمونه گیری در پژوهش حاضر به شکل خوشه ای چند مرحله ای بود. همچنین حجم نمونه با در نظر گرفتن حجم جامعه، براساس جدول مورگان برآورد شد. تعداد دانش آموزان دوره ابتدایی ناحیه هفت مشهد، ۲۸۴۷ نفر برآورد شد. تعداد نمونه قابل دفاع برای این حجم جامعه تعداد ۳۳۸ نفر بود. ابزار پژوهش پرسش نامه استاندارد است. در پایان داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رابطه تعارض والدین با سبک دلبستگی ایمن کودکان منفی و معکوس است امّا همبستگی بین دلبستگی اضطرابی و دلبستگی اجتنابی مثبت و مستقیم است. همچنین نتایج نشان داد که رابطه تعارض والدین با طرحواره های رها شدگی، سلطه پذیری، بی اعتمادی و بدرفتاری، نقص، شکست، آسیب پذیری، خود تحول نایافته، ایثار، معیارهای سرسختانه، استحقاق و بزرگ منشی و خویشتنداری ناکافی مثبت و مستقیم است به این معنی که هر چه تعارضات والدین و مولفه های آن در سطح بالاتری باشد، سطح طرحواره نا کار آمد کودکان نیز بالاتر خواهد بود.The study of association between parental conflicts and attachment styles and dysfunctional schemas in children
This article aims to investigate the relationship between parents' conflicts with attachment styles and dysfunctional schemas in children. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of this research includes all female students aged 8 to 13 who studied in the 7th district of Mashhad in the academic year 1401-1402. The sampling method in the present study was in the form of a multi-stage cluster. Also, the sample size was estimated based on the Morgan table, considering the size of the population. The number of elementary school students in Haft District of Mashhad was estimated to be 2,847. The number of defensible samples for this population size was 338 people. The research tool is a standard questionnaire. At the end, the data were analyzed using SPSS software. The results showed that the relationship between parental conflict and children's secure attachment style is negative and inverse, but the correlation between anxious attachment and avoidant attachment is positive and direct. Also, the results showed that the relationship between parental conflict and schemas of abandonment, domineering, mistrust and misbehavior, defect, failure, vulnerability, undeveloped self, sacrifice, stubborn standards, entitlement and grandeur, and insufficient self-control is positive and direct, which means that The higher the parents' conflicts and its components are, the higher the level of children's dysfunctional schema will be.