چکیده

هدف از این تحقیق، تعیین رابطه بین هوش سازمانی و دلبستگی شغلی با سرمایه اجتماعی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 78 نفر بود، که از این تعداد 72 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونهگیری کل شمار با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه های استاندارد دلبستگی شغلی ادواردز و کلیپاتریک )1871( ، هوش سازمانی البرخت)2002( و سرمایه اجتماعی خداداد )1278( بود. برای توصیف دادهها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش سازمانی و دلبستگی شغلی با سرمایه اجتماعی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت و همچنین هوش سازمانی و دلبستگی شغلی قابلیت پیش بین معنادار سرمایه اجتماعی آزمودنی ها را دارد. بنابراین شایسته است که به منظور افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه هدف توجه بیشتری به متغیرهای هوش سازمانی و دلبستگی شغلی شود.

Investigating the relationship between organizational intelligence and job attachment with social capital in physical education teachers

The purpose of this research was to determine the relationship between organizational intelligence and job attachment with social capital in physical education teachers in Mamsani and Rostam cities. This research was applied and descriptive and correlational. The statistical population of this research was all the physical education teachers of Mamsani and Rostam cities in the number of 87 people, of which 82 people cooperated with the researcher as a sample and using the total number sampling method. Data collection tools were standard questionnaires. Edwards and Klipatrick's job attachment (1984), Albrecht's organizational intelligence (2003) and Khodadad's social capital (2009). Descriptive statistics methods were used to describe the data, and Pearson's correlation coefficient and regression statistical methods were used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship between organizational intelligence and job attachment with social capital, and organizational intelligence and job attachment have the ability to significantly predict the subjects' social capital. Therefore, in order to increase social capital in the target society, more attention should be paid to the variables of organizational intelligence and job attachment
organizational intelligence, job attachment, social capital, physical education teachers, Mamsani and Rostam cities

تبلیغات