آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

مقدمه و هدف: فعالیت ورزشی و رفتاری که باعث افزایش GDNF در مغز شوند، می توانند شکل پذیری مغز را حفظ و موجب تسهیل یادگیری شوند. همچنین فرایندهای تصمیم گیری در محیط آموزشی که با میزان استفاده فراگیران از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری مرتبط است به آموزش مهارت ورزشی کمک می کند. در این مطالعه تأثیر راهبردهای خودتنظیمی بر سطوح سرمی GDNF، عملکرد شناختی و اکتساب مهارت شوت سه گام هندبال بررسی شد.مواد و روش ها: 42 پسر با دامنه سنی 18 تا 24 سال غیرفعال به صورت تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب و به سه گروه خودتنظیم، کنترل با تمرین و کنترل بدون تمرین تقسیم شدند. آزمودنی ها در 15 جلسه به فعالیت شوت سه گام هندبال طبق آزمون هندبال زین پرداختند. 48 ساعت قبل و بعد از پیش آزمون و پس آزمون خون گیری و سنجش عملکرد شناختی به صورت آزمون استروپ انجام شد. عامل خونی GDNF به روش الایزا سنجیده شد. تحلیل آماری با آزمون های مربوطه با نرم افزار SPSS  نسخه 22 در سطح معناداری 0.05>P  انجام شد.یافته ها: راهبردهای خودتنظیمی بر سطوح سرمی GDNF (P=0.67) و همچنین بر عملکرد شناختی تأثیر معناداری نداشت (0.07=P < span lang="AR-SA">) اما بر اکتساب مهارت شوت سه گام هندبال تأثیر معناداری داشت (0.01˂P < span lang="AR-SA">)، همچنین، با توجه به نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه تغییرات در سه گروه در شاخص مهارت شوت سه گام هندبال پس از انجام پروتکل تمرینی بین گروه ها نیز تفاوت معنا داری نشان داد (0.01˂P < span lang="AR-SA">) که با توجه به نتایج آزمون تعقیبی شفه، بین گروه خودتنظیم با کنترل بدون تمرین و کنترل با تمرین تفاوت معناداری وجود داشت (0.01˂P < span lang="AR-SA">). اما بین سایر گروه ها تفاوت میانگین معنادار نبود.بحث و نتیجه گیری: استفاده از راهبردهای خودتنظیمی در آموزش مهارت شوت سه گام هندبال مؤثر است. توصیه می شود مربیان در جلسات آموزشی، از راهبردهای خودتنظیمی استفاده کنند و ورزشکاران بالاخص افراد مبتدی برای یادگیری بیشتر و بهتر مهارت ها و بهبود سطح عملکرد خود از راهبردهای خودتنظیمی استفاده کنند.

The effect of self-regulatory strategies on serum GDNF levels, cognitive function, and acquisition of Three-step Handball shooting skill

Introduction and purpose: Introduction: Physical and behavioral activity that increases GDNF in the brain can maintain the ductility of the brain and facilitate learning. Also, decision-making processes in the learning environment, will help to learn sport skills. The present study aimed to investigate the effect of self-regulatory strategies on serum GDNF levels, cognitive function, and acquisition of three-step handball shooting skills. Materials and Methods: 42 inactive boys 18 to 24 years were randomly selected as the sample. Statistical samples were divided into three groups: self-regulation, control with practice, and control without practice. Subjects in 15 sessions to shoot handball activities according to the Zien handball test. 48 hours before and after pre-test and post-test, blood samples were taken, and cognitive function test was performed as Stroop test. Blood factor GDNF was measured by ELISA. Statistical analysis was performed by SPSS 22 at P≤ 0.05 level.Results: metacognitive strategies did not have a significant effect on serum GDNF levels (P=0.67) and also on cognitive function (P=0.07) but on the acquisition of three-step handball shooting skills Had a significant effect (P˂0.01), also according to the results of one-way analysis of variance to compare changes in three groups in the three-step handball shooting skill index after training protocol (P˂0.01) There was a significant difference between the groups that according to the results of Scheffe post hoc test, there was a significant difference between the self-regulatory group with control without practice and control with practice (P˂0.01). But the mean difference was not significant between the other groups. Conclusion: These findings show that the use of self-regulatory strategies is effective in teaching handball three-step shooting skills. Recommended that coaches use metacognitive strategies during teaching sessions, and athletes, particularly beginners, should use metacognitive strategies to learn more and better skills and improve their performance.

تبلیغات