تاثیر نشخوار ذهنی و شبکه های مجازی در افسردگی دانشجویان
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر نشخوار ذهنی و شبکه های مجازی در افسردگی دانشجویان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت پژوهش توصیفی-همبستگی و از نظر نوع داده ها کمی بود. جامعه ی آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنان، با استفاده از نمونه گیری در دسترس 210 نفر بر اساس فرمول تاباچنیک و فیدل انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده های پژوهش با روش کتابخانه ای جهت مشخص کردن روابط بین متغیرهای پژوهش و روش میدانی با استفاده از پرسشنامه های استاندارد نشخوار فکری نولن- هوکسما و مورو (1991)، شبکه های اجتماعی مجازی جهانبانی(1397)، افسردگی بک (1961) بودند. تجزیه و تحلیل داده ها شامل دو بخش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و در بخش آمار استنباطی (آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) با استفاده از نرم افزار SPSS-V23 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین نشخوار ذهنی و شبکه های مجازی با افسردگی دانشجویان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.The Impact of Mental Rumination and Virtual Networks on Students' Depression
The aim of the present study was to investigate the effect of mental rumination and virtual networks on students' depression. The present study was quantitative in terms of applied purpose, descriptive-correlational in nature, and quantitative in terms of data type. The statistical population in this research included all the students of the Islamic Azad University of Quds branch in the academic year of 1402-1401, out of which 210 people were selected using available sampling based on the Tabachnik and Fidel formula. The tool for collecting research data with the library method to determine the relationship between the research variables and the field method using the standard rumination questionnaires of Nolen-Hoeksma and Moro (1991), Jahanbani virtual social networks (2017), Beck's depression (1961) ) They were . Data analysis included two parts of descriptive statistics (mean, standard deviation, skewness and kurtosis) and inferential statistics (Pearson correlation tests and multiple regression) using Spss-V23 software. The results of the research indicated that there is a positive and significant relationship between mental rumination and virtual networks with students' depression.