آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

امروزه ضرورت بهره مندى از فناوری هاى به روز، در جهت صنعتی شدن کشورهاى در حال توسعه که قصد رقابت و ورود به بازارهاى جهانى را دارند بیش از پیش افزایش یافته است. کالاهای وارداتی با فناوری بالا که به عنوان یک متغیر جانشین برای اثر سرریز تحقیق و توسعه و انتقال فناوری می باشند، موجب افزایش سطح دانش درکشورهای در حال توسعه می شوند. این امر موجب افزایش سهم صنایع مبتنی بر فناوری های پیشرفته در تولید ناخالص داخلی و رشد صادرات آن ها می شود. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر واردات و صادرات صنایعی با فناوری بالا بر روی رشد اقتصادی ایران در طی سال های1390-1380 پرداخته است. از داده های فصلی در قالب مدل خود بازگشت با وقفه های توزیعی (ARDL)، در جهت بررسی رابطه بین متغیرها مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حکایت از تاثیر مثبت و معنی دار واردات و صادرات صنایع با فناوری بالا بر روی رشد اقتصادی ایران دارد. همچنین، اثر متغیر های موجودی سرمایه، اشتغال و هزینه های تحقیق و توسعه بر روی رشد اقتصادی ایران مثبت و معنی دار بوده است.

Impact of Import and Export of High Technology Industries on Economic Growth of Iran

Nowadays, the importance of using modern high technology to industrialize developing countries that intend to inter in world economy is more and more evident. High-tech imported commodities as a proxy variable for spillover effect and technology transfer would the knowledge level in these countries. This process might increase the share of high tech industries in GDP and improve their exportation. In this study, using Romer’s endogenous growth model, the impact of import and export of low technology industries have been studied on economic growth of Iran for the period of 2003-2013. In this regard, seasonal data were used in an autoregressive distributed lag (ARDL) model to examine the relationship between variables. Results indicated a positive and significant impact of import and export of low technology industries on Iran’s economic growth. Also other variables i.e. capital stock, employment and research and development expenditures have had a positive and significant effects on Iranian economic growth.

تبلیغات