کلیدواژه‌ها: پول‎شویی متغیر پهانف آموس گرافیک مصرف

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۳۵ - ۱۵۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۲۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

پولشویی، فعالیتی مجرمانه است که در جریان آن عواید ناشی از فعالیت های غیرقانونی در مسیرهای قانونی قرار می گیرد و به ظاهر تطهیر می شود؛ فرآیندی که آثار جبران ناپذیری را بر پیکره ی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بر جای می گذارد. با توجه به جهانی بودن آثار و فعالیت های ناشی از پولشویی، مطالعات دقیق در این زمینه ضروری به نظر می رسد. در این مقاله نیز برای اولین بار با استفاده از رویکرد متغیر پنهان و استفاده از نرم افزار آموس گرافیک به برآورد نسبت حجم پول های کثیف به نقدینگی و تأثیر آن بر متغیرهای اقتصادی، به طور اخص بر مصرف، پرداخته شده است. دوره مورد مطالعه سال های 89 – 1358 می باشد. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهد اگر چه در طی دوره ی مورد بررسی این متغیر دارای نوساناتی است اما دارای روند کاهشی بوده است، همچنین نتایج تحقیق نشان دهنده ی تأثیر مثبت پولشویی بر مصرف، در اقتصاد ایران است.

Estimation of money laundering and its impact on consumption in Iranian economy: Structural model approach using Amos graphics software

Estimation of money laundering and its impact on consumption in Iranian economy:Structural model approach using Amos graphics softwareMoney laundering, is a criminal activity in which the proceeds from the illegal activity will be cleaned and seemingly rightful. A process that has irreversible effects on the body of the political, economic, social and cultural of society. Given the global nature of the activities associated with money laundering, detailed studies in this area seems necessary. In this paper, for the first time using latent variable approach and the use of Amos Graphics software will estimate the ratio of dirty cash to liquidity and its impact on economic variables, in particular on consumption. The results of research shows that although this variable has fluctuations within the study period of 1358 to 89, it has a decreasing trend, the results of the investigation also shows a positive impact of money laundering on consumption in the Iranian economy.

تبلیغات