رابطه تاب آوری و بهزیستی روانشناختی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب فراگیر
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: اضطراب از مشکلات اساسی دانش آموزان است که می تواند آسیب های روان شناختی و هیجانی فراوانی برای دانش آموزان در پی داشته باشد. بنابراین این پژوهش با هدف تعیین رابطه تاب آوری و بهزیستی روانشناختی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب فراگیر انجام شد.روش شناسی پژوهش: طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان پاوه در سال تحصیلی 1400 بود، که تعداد 150 نفر براساس فرمول (n=50+8m) و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری (کانر و دیویدسون، 2003)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 2002) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری و نرم افزار spss استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین نمره کل تاب آوری (679/0=r و 000/0=p) و یک از ابعاد آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مضطرب در سطح 05/0 ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد نمره کل بهزیستی روانشناختی (899/0=r و 000/0=p) و هر یک از ابعاد آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مضطرب در سطح 05/0 ارتباط مثبت و معناداری دارد. تحلیل گرسیون با روش ورود همزمان نیز نشان داد که متغیرهای پیش بین با هم توان تبیین 40 درصد از واریانس نمره عملکرد تحصیلی را در دانش آموزان داشته اند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه عملکرد تحصیلی می تواند تحت تأثیر عوامل روانی-اجتماعی متعددی قرار گیرد، لازم است برنامه ریزان و روانشناسان تربیتی با شناخت این دسته از عوامل در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان گام بردارند.The Relationship Between Resilience and Psychological Well-Being in Students With Generalized Anxiety Disorder
Introduction and Goal: Anxiety is one of the basic problems of students, which can cause a lot of psychological and emotional damage to students. Therefore, this research was conducted with the aim of determining the relationship between resilience and psychological well-being with academic performance in students With Generalized Anxiety Disorder.Research Methodology: The research design was correlational. The statistical population of the research included all the female students of the first secondary school in Paveh city in the academic year of 2021, of which 150 people were selected based on the formula (n=50 + 8m) and selected by the available sampling method and the research tools included Tab questionnaire. Avery (Connor and Davidson, 2003), psychological well-being (Reif, 2002) and academic performance questionnaire (Pham and Taylor, 1999) answered. Descriptive statistics, Pearson correlation coefficients, multivariate regression and spss software were used for data analysis.Findings: The results showed that there is a positive and significant relationship between the total score of resilience (r=0.679 and p=0.000) and one of its dimensions with the academic performance of anxious students at the level of 0.05. Also, the results showed that the total score of psychological well-being (r=0.899 and p=0.000) and each of its dimensions have a positive and significant relationship with the academic performance of anxious students at the level of 0.05. Regression analysis with the simultaneous entry method also showed that the predictor variables together explained 40% of the variance of the academic performance score in students.Conclusion: Considering that academic performance can be influenced by many psycho-social factors, it is necessary for educational planners and psychologists to take steps to improve students' academic performance by recognizing these factors.