آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نمود حیات طیبه در هر یک از ساحت های شش گانه محتوای آموزشی دوره ابتدایی بود. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا بوده و از مراحل سه گانه آنتروپی شانون استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی آموزش و پرورش ایران در سال تحصیلی 1402-1403 بود که مجموعه این محتواها چهار جلد کتاب درسی را شامل می شد که به صورت سرشماری، همه آن ها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش چک لیستی بود که براساس نظر 13 متخصص در هر یک از ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت طراحی شد، و پایایی آن با روش هولستی (89/0) و روایی آن با استفاده از نظر صاحب نظران و درگیری طولانی مدت با پژوهش، احراز شد. نتایج نشان داد که از میان 1069 مورد یافت شده در ارتباط با حیات طیبه، ساحت سیاسی و اجتماعی با 378 مورد (35%) بیشترین فراوانی، و ساحت هنری و زیبایی شناختی با 60 مورد (06%) دارای کمترین فراوانی در میان زیرمولفه های حیات طیبه است. نتایج تحلیل آنتروپی شانون نیز مؤید این واقعیت بود که توازن و تناسبی میان زیرمؤلفه های حیات طیبه در هر یک از ساحت های شش گانه وجود ندارد. همچنین تعداد فراوانی مولفه های حیات طیبه در کتب تعلیمات اجتماعی تقریباً یکسان است، ولی میزان ضریب اهمیت آنان با هم برابر نیست. موضوع حیات طیبه در زندگی دنیوی و اخروی در فرهنگ اسلامی از چنان اهمیتی برخوردار است که باید همه شئون زندگی براساس آن تنظیم شود. بنابراین، محتوای کتب درسی ابتدایی در این حیطه باید مورد بازبینی و اصلاح جدی قرار بگیرد. اما این تعداد به صورت یکسان و یکدست در میان ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت تقسیم نشده اند.

Manifestation of Virtuous Life in Each of the Six Dimensions of Elementary Educational Content

The aim of this study was to examine the manifestation of a virtuous life (Hayat Tayyibah) in each of the six dimensions of elementary educational content. This research employed content analysis using the three-stage Shannon entropy method. The statistical population included the content of the social studies curriculum for elementary education in Iran for the academic year 1402-1403, encompassing four textbooks, all of which were selected as the sample through census sampling. The research instrument was a checklist designed based on the opinions of 13 experts in each of the six educational dimensions. The reliability was confirmed using Holsti's method (0.89), and the validity was ensured through expert opinions and prolonged engagement with the research. The results showed that among the 1069 instances related to Hayat Tayyibah, the political and social dimension had the highest frequency with 378 instances (35%), while the artistic and aesthetic dimension had the lowest frequency with 60 instances (6%). Shannon entropy analysis further confirmed that there is no balance or proportion among the subcomponents of Hayat Tayyibah within each of the six dimensions. Additionally, although the frequency of Hayat Tayyibah components in social studies textbooks is nearly equal, their importance coefficients vary. The concept of Hayat Tayyibah in both worldly and hereafter life in Islamic culture is so significant that all aspects of life should be organized based on it. Therefore, the content of elementary textbooks in this domain requires serious review and revision. However, these instances are not equally and uniformly distributed across the six educational dimensions.

تبلیغات