آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف: گردشگری تاریک بُعد خاصی از گردشگری است که تأثیر جنبه های منفی مقصد گردشگری در جذب یا دفع گردشگر را بررسی می کند. وجود فرصت های متعدد (مانند باتلاق ها، مناطق کوهستانی، بیابان ها) و تهدیدهای گوناگون (مانند عملکرد ضعیف در مقابل مشکلات داخلی، حمایت ایران از کشورهای مسلمان و مخالفت با ابرقدرت ها) ضرورت توجه به این موضوع را به وجود آورده است. این پژوهش با هدف بررسی الگوی واکنش هیجانی در فضای گردشگری تاریک در ایران با توجه به نقش تجربه و انگیزه پایه ریزی شده است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد کاربردی و به روش توصیفی از نوع پیمایشی طراحی شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه گردشگران خارجی مراجعه کننده به شهر یزد در پاییز 1398 است که طی نمونه 170نفره به صورت تصادفی نظرسنجی شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه و به شیوه پیمایشی بوده است. یافته ها: با توجه به تأیید روایی و پایایی مدل های اندازه گیری و ساختاری و برازش و کیفیت مناسب مدل، نتایج نشان داد که انگیزه در تجربه، تجربه در واکنش هیجانی و انگیزه در واکنش هیجانی تأثیر معنی داری می گذارند. اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این تحقیق برای طرح ریزی و اجرای رویکردهای جدید توسعه صنعت گردشگری ایران مفید خواهد بود و به مدیران و بازاریابان برای فرهنگ سازی بین المللی و بهبود عملکرد بازاریابی گردشگری کمک خواهد کرد.

The Effect of Motivation and Experience on Emotional Response in Iran's Dark Tourism

Originality/Value: The results of this study will be useful for designing the new approaches in development of tourism industry of Iran and will help managers and marketers toward international cultural foundating and improving tourism marketing performance.Purpose: Dark tourism is a special dimension of tourism that examines the impact of the negative aspects of a tourist destination tourist attraction or repulsion. The special conditions of tourism and the negative political propaganda of the West are among the factors that have necessitated attention to this issue. This study was designed to survey the model of emotional response in the dark tourism environment in Iran based on the role of experience and motivation and with a practical approach and a descriptive survey method.Methodology: The statistical population is all foreign tourists referring to the city of Yazd in the fall of 2019, in 170 responders that randomly selected. Considering the validity and reliability of the measurement and structural models and the appropriate fit and quality of the modelFindings: The results showed that the motivation to experience; Experience on emotional response; and motivation has a significant effect on emotional

تبلیغات