آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

زمینه و هدف: مسائل شناختی مهمی در بیماران مبتلا به صرع وجود دارد که می توان به اختلال در کارکردهای اجرایی مانند انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توان بخشی شناختی رایانه محور بر انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان مصروع انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به صرع مراجعه کننده به درمانگاه مغز و اعصاب بیمارستان کودکان مفید در سال 1400 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 30 کودک واجد شرایط وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شده اند. گروه آزمایش 12 جلسه تحت مداخله برنامه توان بخشی شناختی رایانه محور قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها آزمون کارت های ویسکانسین گرانت و برگ (1948) و آزمون استروپ (1935) بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره، وارسی شد. یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه توان بخشی شناختی رایانه محور باعث بهبود انعطاف پذیری شناختی (0/001p<) و بازداری پاسخ کودکان مصروع شده است (0/001p<). نتیجه گیری: برنامه توانبخشی شناختی رایانه محور یکی از روش های موثر بر کارکردهای اجرایی است که باعث بهبود انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به صرع می شود در نتیجه می توان به عنوان روشی جایگزین یا مکمل برای مداخلات معمول در این کودکان استفاده کرد.

The Effectiveness of Computer-Based Cognitive Rehabilitation Program on Cognitive Flexibility and Response Inhibition of Children with Epilepsy

Background and Purpose: There are many important cognitive issues in patients suffering from epilepsy, including executive functions disorder such as cognitive flexibility and response inhibition. The purpose of this research is to study the effectiveness of the computer-based cognitive rehabilitation program on cognitive flexibility and response inhibition in children with epilepsy. Method: This was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with the control group. The statistical society of this research includes all children with epilepsy referred to the Neurology Clinic of Mofid Hospital in Tehran in 2021, in which 30 children were selected by convenient sampling method and allocated to the experimental and control groups randomly (15 in each group). The experimental group was received 12 sessions the computer-based cognitive rehabilitation program and the control group didn’t receive any intervention. The data-gathering methods were the Wisconsin Card Sorting Test (1948) and the Stroop Test (1935). The results were analyzed by SPSS20 and multivariable covariance test. Results: The results showed that the computer-based cognitive rehabilitation program improves cognitive flexibility (p<0.001) and response inhibition (p<0.001) of children with epilepsy. Conclusion: Computer-based cognitive rehabilitation program is an effective method for executive functions, which improves cognitive flexibility and response inhibition in children with epilepsy. Consequently, it can be used as a replacement or complement method for common interferences in such children.
Cognitive flexibility , response inhibition , cognitive rehabilitation , computer-based , epilepsy ,

تبلیغات