تحلیل سازگاری «تمرکز نفس» با کثرت کنش گری آن از منظر حکمت متعالیه (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
منبع:
ذهن بهار 1403 شماره 97
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۱۳۷ - ۱۶۱
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۱۳۴
آرشیو
چکیده
تمرکز نفس بر روی موضوعی خاص یکی از محورهای جذاب در نفس پژوهی است. در فرایند تمرکز نفس کنش گر تمام توجه خویش را در یک نقطه ی مرکزی و کانونی معطوف می کند، و برای این منظور بایستی از توزیع قوای ادراکی و تحریکی خویش اجتناب نماید؛ از این رو تمرکز با وحدت سازگاری و با کثرت منافات دارد. از سوی دیگر برخی از نفوس قویه در عین بهره مندی از تمرکزی بالا بر کنش گری های گوناگون توانمندند، و مظهر «لا یشغله شأنٌ عن شأن» شده اند؛ پرسش اصلی آن است با چه تحلیلی می توان میان تمرکز نفس که اقتضای «وحدت» و انجام یک کنش خاص را دارد، با کنش گری های متعدد برخی نفوس وفاق ایجاد نمود؟ «تمرکز» و «تکثّر» چگونه با یکدیگرجمع می شوند؟ این پژوهش بار وش عقلی- تحلیلی در پی حلّ این مسأله است.نفس انسانی در پرتو تکامل ذاتی به درجه ای از بساطت و حدت و جمعیت قوا دست می یابد که می شود مجمع انبوهی از معانی و حقایق به نحو اندماجی، در این مرحله نفس در عین توجه به ذات خویش دربردارنده کثیری از حقایق هستی است. در پرتو حرکت اشتدادی نفس، گستره ی تمرکز از یک محدوده ی مضیّق به یک دامنه ی موسّع گسترش پیدا می کند، و در نتیجه تقابل میان وحدت و کثرت زدوده شده و نفس به مرتبه ی جمعیت قوا دست می یابد.Analysis of the Compatibility of "Self Concentration" with its Plurality of Action from the Perspective of Transcendental Philosophy
Focusing the breath on a particular subject is one of the most interesting axes in self-research. In the process of focusing the active ego, it focuses all its attention in a central and focal point, and for this purpose it must avoid the distribution of its perceptual and stimulating powers; therefore, the focus is compatible with unity and contradicts plurality. On the other hand, some strong souls are empowered while enjoying a high concentration on various activisms, and have become the manifestation of "the absence of dignity as dignity"; the main question is with what analysis can we create a consensus between the concentration of the ego that requires "unity" and the carrying out of a particular action with the various actions of some people? How do "concentration" and "plurality" come together together? This research is the rational-analytical burden of solving this problem. In the light of intrinsic evolution, the human self achieves a degree of vitality and population of power which becomes a mass of meanings and truths in a steady, at this stage the ego, while paying attention to its essence, contains a great deal of the truths of existence. In the light of the spontaneous movement of the ego,