بررسی انواع صحنه پردازی ها در فیلم مسافران بهرام بیضایی بر اساس استعاره مفهومی
آرشیو
چکیده
جستار حاضر می کوشد با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و با تمرکز بر معانی استعاری عناصری از میزانسن چون ترکیب بندی و چیدمان، تصویرسازی و ژست، حرکت، کنش و عناصری چون نورپردازی صحنه یا نقش دکور در طراحی میزانسن صحنه در فیلم «مسافران» بهرام بیضایی بپردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد تجربه تصویری باعث به وجود آمدن طرح واره های «تصوری» در نظام مفهومی انسان می شود؛ به عبارت دیگر، طرح واره های تصویری از تجربه های حسی- ادراکی بشر و از تعامل های او با جهان خارج یا به تعبیری تجربه های جسم یافته او نشئت می گیرند که در فیلم مسافران برای مفهوم سازی «زندگی و مرگ» استفاده شده است. در اثر حاضر، مفهوم سازی های استعاری فیلم مسافران و مجازهای مفهومی مربوطه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به درون مایه اصلی اثر یعنی سیاهی و تاریکی به مفهوم سوگ و نور و روشنایی به معنای زندگی برمی گردد. در حقیقت در این فیلم غم به مثابه تاریکی، رابطه عاطفی به مثابه ماده خوراکی، مرگ و جاده به مثابه دوری به صورت تک وجهی بازنمایی شده اند. در تمامی این استعاره های تک وجهی صرفاً از نشانه های تصویری برای بازنمایی استفاده شده است. برخی دیگر از استعاره ها نیز همچون انسان به مثابه گیاه، دل به مثابه شی، سوگ به مثابه مکان یا ظرف، جاده به مثابه انسان، اشیا به مثابه موجودات زنده و برخی مفاهیم انتزاعی به مثابه موجود هستومند بازنمایی شده اند. برای صورت بندی این استعاره ها هم از ترکیب نشانه های شنیداری چون موسیقی، نوشتاری و تصویری استفاده شده است.Investigating the types of scenes in Bahram Bayzaei's film Passengers based on conceptual metaphor
The present research tries to use the descriptive-analytical method and focusing on the metaphorical meanings of elements of mise-en-scene such as composition and arrangement, illustration and gesture, movement, action and elements such as stage lighting or the role of decor in the design of the scene mise-en-scene in the movie "Passengers" by Bahram Bayzaei. to pay The results of the research show that visual experience creates "imaginary" schemas in the human conceptual system; In other words, image schemas originate from human's sensory-perceptual experiences and his interactions with the outside world, or in other words, his embodied experiences, which are used in the movie Passengers to conceptualize "life and death". In the present work, the metaphorical conceptualizations of the film Passengers and the related concepts directly and indirectly go back to the main theme of the work, i.e. blackness and darkness, meaning mourning, and light and brightness meaning life. In fact, in this film, sadness as darkness, emotional relationship as food, death and the road as distance are represented in a one-dimensional way. In all these one-way metaphors, only visual signs are used for representation. Some other metaphors are also represented as human being as a plant, heart as an object, grief as a place or container, road as a human being, objects as living beings and some abstract concepts as physical beings. A combination of auditory signs such as music, writing and visuals have been used to formulate these metaphors.