آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

در مقاله ی حاضر به بررسی ویژگی های سبکی دو نفر از نویسندگان و شاعران مطرح ادبیات کودک در دوره ی معاصر، محمود کیانوش و ناصر کشاورز پرداخته شده است. هر کدام از این شاعران کودک از امکانات شعر کودک به شکلی خاص بهره می برند که با دیگری تفاوت دارد و هر یک به عناصر خاصی از شعر کودک توجه بیشتری نشان می دهند. ستاست     ططططروش تحقیق، کتابخانه ای بوده و نوع آن، توصیفی تحلیلی است. کشاورز با بهره جستن از صنایع ادبی در آفرینش تصاویر، ایجاد حس و شور، تقویت بُعد موسیقایی و زیبایی شناختی اشعار خویش و نیز در به کارگیری علم بیان (لفظی و معنوی) موفق بوده است. وی را به عنوان یکی از شاعران نوگرا و صاحب سبک در شعر کودک و نوجوان نام می برند که اولین شعرش در سال 1362 منتشر شد. آثار وی چنان دلنشین و جذاب است که برای بزرگ سالان نیز جذابیتی ویژه دارد. او تاکنون جوایز متعددی در حوزه ی شعر کودک و نوجوان دریافت کرده است. کیانوش از یک سو به دلیل آشنایی با ادبیات جهان و از سوی دیگر به سبب پیوندی که با دنیای بچه ها داشت، توانست شعرهایی بگوید که هم وجهه ی ادبی نیرومند داشته باشد و هم مناسب دنیای کودکان باشد و ضمناً در پیوندی همه جانبه با آموزه های جاری در نظام آموزشی کشور قرار بگیرد. او توانست با تصرف در وزن ها و قالب های شعر کهن ، وزن ها و قالب های گوناگون اما متناسب برای کودکان و نوجوانان بسازد و در واقع جریان ساز باشد. 

Investigation of stylistic features of Mahmoud Kianoosh and Nasser Keshavarz

In this article, the stylistic features of two prominent writers and poets of children's literature in the contemporary period, Mahmoud Kianoosh and Nasser Keshavarz, have been studied. The research method is library and its type is analytical-descriptive. Nasser Keshavarz has succeeded in using various literary crafts in creating images, creating a magical feeling and passion, consolidating his poems and strengthening the musical dimension and beautifying his poetry, as well as applying the science of expression in both fields (verbal and spiritual). In his poetry, the crafts of repetition, exaggeration, proportion, modesty and allusion have a high frequency, which shows the poet's attention and sensitivity to the musical dimension of the poem. Kianoosh, on the one hand, because of his knowledge of world literature, and on the other hand, because of his connection with the world of children, was able to recite poems for children that have both a strong literary image and are suitable for the world of children in line with the current teachings in the country's education system. By capturing the weights and forms of ancient poetry, he was able to create various but appropriate weights and forms for children and adolescents, and in fact create a flow. In one sentence, it can be said that Mahmoud Kianoosh founded and identified poetry for children in Iran.

تبلیغات