آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

دولت ها از طریق سازمان های خدمات مالی مقرراتی را در مورد بهبود سواد مالی و گنجاندن برای مصرف کنندگان و یا عموم مردم وضع می کنند. بر اساس این آیین نامه ها، کلیه مشاغل خدمات مالی موظف به تهیه برنامه فعالیت برای ارتقاء سواد مالی در جامعه هستند. اجرای طرح می تواند بخشی از فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت باشد و به عنوان تلاشی برای حمایت از برنامه هایی برای افزایش سواد مالی و شمول مالی تقویت کنند تا از این طریق بتوانند مستقیماً با مردم تعامل نزدیک تر و فشرده تری داشته باشند. بنابراین هدف از این مقاله بررسی تاثیر سواد مالی و نگرش نسبت به پول با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی بر رفاه مالی می باشد. این مطالعه از یک رویکرد ترکیبی(مطالعه موردی کیفی اولیه و کمی) استفاده می کند. تعداد اعضای نمونه از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده و داده ها از 398 نفر از طریق پرسشنامه در بین مدیران، کارشناسان، دانشجویان و افراد عادی که ساکن شهر تهران و در قلمرو زمانی سال 1400  جمع آوری شد. برای آزمون فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس استفاده گردید. نتایج حاصل از مدل ساختاری ضرایب استاندارد سواد مالی و نگرش نسبت به پول بر رفاه مالی معادل 0.407 و 0.314 و همچنین ضرایب استاندارد سواد مالی و نگرش نسبت به پول با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی بر رفاه مالی معادل 0.253 و 0.521 تخمین زده شده که نشان می دهد متغیر مسئولیت اجتماعی اثرگذار بین رابطه سواد مالی و نگرش نسبت به پول بر رفاه مالی است.  تجارب یادگیری درک اهمیت اخلاق و مسئولیت های شخصی را افزایش می دهد و  به افراد کمک می کند تا ضمن بهبود مهارت های فنی در رشته خود، مهارت های بین فردی، مهارت های فرهنگی و حساسیت اخلاقی را ایجاد کنند.

The Effect of Social Responsibility on the Relationship between Financial Literacy and Attitude Towards Money and Financial well-being

Governments, through financial services organizations, enact regulations to improve financial literacy and inclusion for consumers or the general public. According to these regulations, all financial service businesses are required to prepare an activity plan to promote financial literacy in the society. The implementation of the plan can be part of the company's social responsibility activities and as an effort to support programs to increase financial literacy and strengthen financial inclusion so that they can have a closer and more intensive interaction with people directly. Therefore, the purpose of this article is to investigate the effect of financial literacy and attitude towards money with the mediating role of social responsibility on financial well-being.This study uses a mixed approach (primary qualitative and quantitative case study). The number of sample members was used from Cochran's formula for unlimited society and data was collected from 398 people through a questionnaire among managers, experts, students and ordinary people living in Tehran and in the time period of 1400. Structural equation modeling method and PLS software were used to test the hypotheses.The results of the structural model of the standard coefficients of financial literacy and attitude towards money on financial well-being equal to 0.407 and 0.314, as well as the standard coefficients of financial literacy and attitude towards money with the mediating role of social responsibility on financial well-being are estimated to be equal to 0.253 and 0.521, which show that The variable of social responsibility has an effect on the relationship between financial literacy and attitude towards money on financial well-being. Learning experiences increase understanding of the importance of ethics and personal responsibilities and help individuals develop interpersonal skills, cultural skills, and moral sensitivity while improving technical skills in their field.

تبلیغات