نویسندگان: آیدا ذبیحی

کلید واژه ها: آموزش بهداشت مدارس

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۳ - ۱۰۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۹

چکیده

مقدمه و هدف: مدرسه نهادی است که کودکان برای یادگیری به آن قدم میگذارند. حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکان بسیار مهم میباشد. هدف ، تعیین میزان تأثیر آموزش اصول بهداشتی ارایه شده توسط مربیان بهداشت مدارس بر عملکرد دانش آموزان دختر ابتدایی فراشبند بود. روش : این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 354 نفر از دانش آموزان دختر در سنین 8 تا 12 سال به صورت تصادفی ساده از مدارس ابتدایی دخترانه فراشبند و 30 مربی بهداشت به صورت سرشماری در سال 1402-1401 انتخاب شدند. ابزار تحقیق، دو پرسشنامه محقق ساخته شامل سئوالاتی در حیطه بهداشت فردی، معاینات دوره های سلامت روانی و توانمندی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و t در نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: بین توانمندسازی دانش آموزان با میزان رعایت اصول بهداشت فردی (0/49 = r ، 0/001 P(، بهداشت عمومی )0/53 = r ، 0/001 > P)، سلامت روانی )0/ 18 = r، 0/018 = P ) دفعات معاینات دورهای )0/ 46 = r، 0/044 = Pارتباط معنی داری وجود دارد.. بین آموزش مباحث بلوغ با رعایت بهداشت فردی(/25 = r، 0/001 p<بهداشت عمومی 0/609 = r، 0/001 > P)، سلامت روانی )/503 0= r، 0/018 = P)، ارتباط با مربی )0/261 = r، 0/050 = P )معاینات دورهای )0/17 = r ، 0/015 P و توانمندی دانش آموزان )0/ 49 = r، 0/001p )ارتباط معنی داری دارد.نتیجه گیری: آموزشهای بهداشتی در مدارس، در ارتقای سطح بهداشت فردی، بهداشت عمومی و سلامت روانی مؤثر است و هرچه دانش آموزان تحت تأثیر آموزه های بهداشتی قرار گیرند و زمان معاینات دوره ای بیشتر باشد، بر توانمندی دانش آموزان در رعایت اصول بهداشتی فردی و عمومی در جامعه اثر بیشتری دارد.کلید واژه ها: آموزش بهداشت، بهداشت عمومی

The relationship between the education of health principles and the health performance of elementary school girls in Farashband

Introduction and purpose: School is an institution where children go to learn. Maintaining the physical, mental and social health of children is very important. The aim was to determine the effect of health principles education provided by school health educators on the performance of Farashband elementary school girls.Methodology: In this descriptive correlational research, 354 female students between the ages of 8 and 12 were randomly selected from Farashband girls' primary schools and 30 health educators were selected by census in 2011-2022. The research tool was two researcher-made questionnaires including questions in the field of personal health, examinations of mental health courses and empowerment. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson, Spearman and t test in SPSS software.Findings: There is a correlation between the empowerment of students with the degree of compliance with the principles of personal health (r = 0.49, P < 0.001), public health (r = 0.53, P < 0.001), mental health (r = 0.18). (P = 0.018), there is a significant relationship between the frequency of round examinations (r = 0.46, P = 0.044). r = 0.609, P < 0.001), mental health (r = 0.503, P = 0.018), communication with the coach (r = 0.261, P = 0.050), round examinations (0.17) = r, P 0.015 and students' ability (r = 0.49, p 0.001) has a significant relationship.Conclusion: health education in schools is effective in improving the level of personal health, public health and mental health, and the more the students are influenced by health teachings and the more the time for periodical examinations, the more the ability of students to comply with the principles of personal health and Public has more effect in society.Keywords: health education, public health

تبلیغات