آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف از انجام این تحقیق طراحی و اعتباریابی الگوی مقابله با افسردگی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر شیوه اجرا اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی اساتید دانشگاهی حوزه مشاوره بودند که تعداد 15 نفر از آنها بر اساس اصل اشباع نظر به صورت هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی نیز کلیه دبیران دوره دوم متوسطه شهر اردبیل به تعداد 500 بودند که مطابق فرمول کوکران 217 نفر از آن ها بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. داده های به دست آمده بعد از طی فرآیند مستمر کدگذاری های باز، محوری و انتخابی در قالب 172 کد باز، 139 مفهوم، 14 مقوله و 6 طبقه بر اساس رویکرد سامان مند سازمان دهی شدند. یافته ها نشان می دهد الگوی مقابله با افسردگی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل تحت مقولات سلامت جسمانی، ویژگی و تفاوت های فردی، عوامل محیطی و اجتماعی، امکانات رفاهی، افسردگی و علائم آن، آموزش های روانشناختی، رویکردهای درمانی، دارو درمانی، توسعه سلامت معنوی، حفظ سلامت جسمانی، مدیریت سلامت روانی، فعالیت های اجتماعی، پیامدهای فردی و پیامدهای اجتماعی دسته بندی و از نظر اعتباریابی برازش شدند (p<0.05). درنهایت پیشنهاد می شود این پژوهش به عنوان یک راهنما و مسیر کلی برای پیشگیری از افسردگی و کاهش علائم آن توسط متخصصان در مدارس و نیز در سایر مراکز درمانی متناسب با زمینه های موجود استفاده شود.

Designing a model for coping with depression in second-year high school students (mixed research)

The purpose of this research was to design and validate the model of dealing with depression in second year high school students of Ardabil city.The research was applied in terms of purpose, mixed in terms of the nature of data, and exploratory in terms of execution method.The statistical population of the qualitative section was university professors in the field of counseling, 15 of whom were purposefully selected based on the principle of opinion saturation.The statistical population in the quantitative section was all 500 secondary school teachers of Ardabil city, of which 217 were selected according to Cochran's formula based on stratified random sampling.The tool for collecting information in this research was a researcher-made questionnaire.The obtained data were organized after a continuous process of open, central and selective coding in the form of 172 open codes, 139 concepts, 14 categories and 6 classes based on a systematic approach. The findings show the pattern of dealing with depression in second year high school students of Ardabil city under the categories of physical health, characteristics and individual differences, environmental and social factors, comfort facilities, depression and its symptoms, psychological training, therapeutic approaches, drug therapy, spiritual health development, Physical health maintenance, mental health management, social activities, individual outcomes and social outcomes were categorized and fit in terms of validation (p<0.05).Finally, it is suggested that this research be used as a general guide and path to prevent depression and reduce its symptoms by specialists in schools and other medical centers according to the existing fields.

تبلیغات