چکیده

هدف پژوهش حاضر؛ تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه رقابت پذیری گردشگری مذهبی و آزمون آن در محدوده مورد مطالعه (با تاکید برمراسم آیینی شهر زنجان) است. تحقیق حاضر با هدف ایجاد درک و دانشی کاربردی برای سیاست گذاران گردشگری در زمینه شناسایی شاخص های مؤثر بر رقابت پذیری گردشگری مذهبی برمبنای شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری؛ گزارش مجمع جهانی اقتصاد (2015) است، پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی است و از منظر روش جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در پژوهش حاضر، ابتدا از طریق مطالعه ادبیات نظری و نظرسنجی خبرگان به ارزیابی شاخص ها و گویه های رقابت پذیری گردشگری پرداخته شده است. به منظور تعیین شاخص های اصلی و نهایی رقابت پذیری گردشگری در محدوده مورد مطالعه با نظرسنجی از 15 نفر از متخصصان علمی و اجرایی حوزه گردشگری شهر زنجان استفاده شد. سپس با استفاده از تکنیک دیمتل روابط درونی این شاخص ها از منظر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عامل ها و همچنین روابط علّی و معلولی آنها مشخص شد. درنهایت با ارائه مدل به دست آمده از روابط درونی بین متغیرها با استفاده از تکنیک دیمتل؛ آزمون این مدل مفروض اولیه در محدوده مورد مطالعه با مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی در نرم افزار PLS انجام شد. نتایج بررسی برازش مدل های اندازه گیری، مدل ساختاری و مدل کلی در سطح اطمینان 95% نشان داد که مدل به صورت کلی معنادار و تمامی مسیرهای اصلی پژوهش پذیرفته شدند و مدل دارای برازش و قدرت تبیین کنندگی مناسب است. معیار شرایط و چارچوب قانونی در محدوده مورد مطالعه به میزان اهمیت 86/0، 83/0 و 73/0 به ترتیب بر معیارهای بهبود زیرساخت، آمادگی محیطی و منابع فرهنگی- طبیعی و در کل بر بهبود رقابت پذیری مراسم آیینی شهر زنجان تأثیر دارند و از میان گویه های فرعی این متغیر های مکنون مؤثر در بهبود رقابت پذیری؛ متغیر فرعی بازاریابی، برند سازی و بهبود تصویر مقصد گردشگری مذهبی در سطح بین المللی با میزان تأثیر 98/0، همچنین؛ متغیرهای فرعی برنامه ریزی مشارکتی جامع و یکپارچه نهادهای ذی مدخل گردشگری مذهبی و تمایز ناملموس، تجربه های تعاملی معنادار نوآور و آینده گرا با میزان تأثیر 86/0 بیشترین میزان تأثیر را داشته اند.

متن

Analysis of factors affecting the development of competitiveness in the religious tourism of Zanjan city

The aim of the current research is analysis of factors affecting the development of competitiveness in religious tourism. Case study: Ritual ceremony in Zanjan city). The current research aims to create practical understanding and knowledge for tourism policy makers in the field of identifying indicators that affect the competitiveness of religious tourism based on the competitiveness indicators of travel and tourism; The report of the World Economic Forum (۲۰۱۵) is applied research in terms of its purpose and a descriptive survey from the point of view of the data collection method. In the present research, firstly, through the study of theoretical literature and experts' survey, the evaluation of tourism competitiveness indicators and items has been done. In order to determine the main and final indicators of tourism competitiveness in the studied area, was used survey of ۱۵ scientific and executive experts in the field of tourism in Zanjan city. Then, by using the Dimetal technique, the internal relationships of these indicators were determined from the point of view of the influence and effectiveness of the factors, as well as their cause and effect relationships. Finally, by presenting the model obtained from the internal relationships between the variables using the Dimetal technique; The test of this initial assumption model in the studied area was done by modeling the structural equations using the partial least squares method in PLS software. The results of examining the fit of the measurement models, structural model and general model at the ۹۵% confidence level showed that the model is generally meaningful and all the main paths of the research were accepted and the model has appropriate fit and explanatory power. The criterion of conditions and legal framework in the studied area have an importance of ۰.۸۶, ۰.۸۳ and ۰.۷۳, respectively, on the criteria of infrastructure improvement, environmental preparation and cultural-natural resources and in general on improving the competitiveness of ritual ceremonies in Zanjan city. Among the sub-items of these variables that are effective in improving competitiveness; The sub-variable of marketing, branding and improving the image of the religious tourism destination at the international level with an impact of ۰.۹۸, also; The sub-variables of comprehensive and integrated participatory planning of the institutions involved in religious tourism and intangible differentiation, interactive, meaningful, innovative and future-oriented experiences have had the highest impact with an impact of ۰.۸۶.

تبلیغات