آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

پژوهش پیش رو، باهدف سنجش میزان هوش فرهنگی و تشریح رابطه آن با میزان قوم گرایی در بین دانشجویان ساکن در خوابگاه های دانشگاه ملایر به روش پیمایشی و با بهره گیری از پرسشنامه انجام شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 350 نفر است و نمونه به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش، دانشجویان در سطح متوسط به بالا (43/73) از هوش فرهنگی برخوردار هستند. همچنین، میزان قوم گرایی آن ها پایین تر از سطح متوسط (49/56) به دست آمد. نتایج آزمون همبستگی، نشان از معنادار و معکوس بودن رابطه بین هوش فرهنگی (50/0-) و میزان قوم گرایی دارد. به علاوه، هم بستگی معناداری میان ابعاد هوش فرهنگی (شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری) با قوم گرایی تأیید گردید. علاوه بر این، نتایج رگرسیونی حاکی از آن است که از بین متغیرهای مستقل ابعاد هوش فرهنگی، متغیرهای هوش فرهنگی رفتاری با مقدار بتای 29/0 و هوش فرهنگی شناختی با مقدار بتای 27/0، بیشترین سهم را در تبیین متغیر وابسته داشته اند. درنهایت، مجموع متغیرهای واردشده در الگوی رگرسیونی توانسته اند که 4/32 درصد از واریانس و یا تغییرات میزان قوم گرایی دانشجویان را تبیین کنند.

The Relationship between Cultural Intelligence and Ethnocentrism

The current study was conducted to measure the level of cultural intelligence and determine its relationship with the level of ethnocentrism among students residing in the dormitories of Malayer University, including both governmental and self-governing dormitories. The research was carried out using a survey method and questionnaire technique. The statistical population included all non-native students residing in dormitories in 1401, with a sample size of 350 people selected using Cochran's formula through random sampling .The descriptive results of the research indicate the desirability of the research variables, especially the cultural intelligence variable and its dimensions, with students exhibiting a high average level (43.73) of cultural intelligence. Additionally, their level of ethnocentrism was estimated to be lower than the average level (56.49). The results of the correlation test illustrate a significant and inverse relationship between cultural intelligence (-0.50) and the level of ethnocentrism. Moreover, a significant correlation between the dimensions of cultural intelligence (cognitive, metacognitive, motivational, and behavioral) and ethnocentrism has been confirmed. The regression results indicate that, among the independent variables of cultural intelligence dimensions, behavioral cultural intelligence variables with a beta value of 0.29 and cognitive cultural intelligence with a beta value of 0.27 have contributed the most to the explanation of the dependent variable. Finally, the total variables included in the regression model have been able to explain 32.4% of the variance or changes in the level of ethnocentrism among the students.

تبلیغات