چکیده

برون سپاری، واگذاری عوامل تولید، منابع مورد استفاده در انجام یک کار و حق تصمیم گیری و یا مسئولیت تصمیم گیری را ایجاب می کند. امروزه برای رضایت مشتریان و تأمین خواسته ها و نیازهای آنها، برون سپاری می تواند مفید و موثر باشد، لذا بر این اساس شرکت پتروشیمی بخشی از خدمات و عوامل پشتیبانی خود را جهت بهبود عملکرد، کاهش هزینه ها، و اصلاح ساختار سازمانی واگذار کرده است. در این تحقیق به بررسی نقش برون سپاری سازمانی بر مولفه های کارت امتیازی متوازن در شرکت پتروشیمی تهران پرداخته شده است. روش تحقیق بصورت توصیفی- میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و برای تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss و آزمون T-Testاستفاده شده است. یافته ها نشان می دهد برون سپاری باعث سرعت در انجام کارها ، کنترل بهتر فعالیتها ، افزایش کیفیت خدمات ، استفاده از مهارت فنی دیگران ، آزاد شدن سرمایه و صرفه جویی در وقت مدیران می شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بر اساس فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل کارت امتیاز متوازن، اثربخشی برون سپاری سازمانی شرکت پتروشیمی از نظر وجه رشد و یادگیری بیشتر، اما از نظر وجوه مالی، فرآیندهای داخلی و مشتریان نسبت به وجه رشد و یادگیری کم می باشد که می توان با تشکیل بانک اطلاعاتی، مکانیزم و شاخص های استاندارد برای انتخاب اصلح پیمانکاران، انتخاب صحیح فعالیت ها برای برون سپاری و ارزیابی های مستمر، اثربخشی برون سپاری بر این وجوه را بیشتر نمود .

Examining The Role Of Organizational Outsourcing On The Components Of The Balanced Scorecard In Tehran Petrochemical Company

Outsourcing requires the handing over of production factors, resources used in doing a job, and the right to make a decision or the responsibility to make a decision. Nowadays, outsourcing can be useful and effective for the satisfaction of customers and to meet their needs and demands, therefore, on this basis, the petrochemical company has outsourced a part of its services and support factors to improve performance, reduce costs, and reform the organizational structure. In this research, the role of organizational outsourcing on the components of the balanced scorecard in Tehran Petrochemical Company has been investigated. The research method is descriptive-field and the data collection tool is using a questionnaire, and spss software and T-test are used to analyze the data. The findings show that outsourcing speeds up work, better control of activities, increases the quality of services, uses the technical skills of others, frees up capital, and saves managers' time. The results of this research show that based on the research hypotheses using the balanced scorecard model, the effectiveness of the organizational outsourcing of the petrochemical company is more in terms of growth and learning, but in terms of financial funds, internal processes and customers than growth and learning. It is not enough that it is possible to increase the effectiveness of outsourcing on these funds by forming a database, mechanism and standard indicators for choosing the right contractors, choosing the right activities for outsourcing and continuous evaluations.

تبلیغات