ارائه مدل کارکردهای شبکه های اجتماعی در کنترل بحران امنیت روانی خانواده در مرحله پس از بحران (مطالعه موردی سیل خوزستان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل کارکردهای شبکه های اجتماعی در کنترل بحران امنیت روانی خانواده (مرحله پس از بحران مطالعه موردی سیل خوزستان) بود. روش پژوهش: این پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، توسط مصاحبه و روش گراندد تئوری، مولفه های مدل کارکردهای شبکه های اجتماعی موثر بر کنترل بحران امنیت روانی خانواده در مرحله پس از بحران در 6 شبکه داده بنیاد شامل پدیده محوری، شرایط علّی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها دسته بندی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان شامل اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه مدیریت بحران و کارکردهای شبکه های اجتماعی و همچنین خبرگان تجربی در زمینه مدیریت بحران سیل استان خوزستان که مشغول به فعالیت در این زمینه می باشند (مانند مدیران سازمان مدیریت بحران) هستند. روش نمونه گیری در بخش کیفی، از نوع سطح اشباع و هدفمند برابر 20 نفر بدست آمد. در بخش کمی، توسط پرسشنامه و روش معادلات ساختاری، مدل کیفی ارائه شده در بخش قبل آزمون گردید. جامعه آماری در بخش کمی، کارشناسان و کارکنان سازمان مدیریت بحران در ایران می باشند. نمونه گیری در بخش کمی به روش نمونه گیری تصادفی ساده برابر 384 نفر بدست آمد. یافته ها: بر اساس نتایج بخش کیفی، کدهای شناسایی شده، در 6 شبکه اصلی، 16 مولفه اصلی و 87 مولفه فرعی دسته بندی شدند. بر اساس نتایج بخش کمی، شرایط علی با بار عاملی 588/0 بر پدیده محوری تاثیرگذار است. پدیده محوری، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر به ترتیب با بارهای عاملی 515/0، 309/0 و 419/0 بر راهبردها تاثیرگذار هستند و راهبردها با بار عاملی 558/0 بر پیامدها موثر است.Presenting the model of the functions of social networks in the control of the psychological security crisis of the family in the post-crisis stage (Khuzestan flood case study)
Aim: The purpose of the current research was to develop a model of the functions of social networks in the control of the psychological security crisis of the family (the post-crisis phase of the Khuzestan flood case study). This research was done in two parts, qualitative and quantitative. Method: in the qualitative part, by interview and grounded theory method, the components of the model of social network functions effective on the control of the psychological security crisis of the family in the post-crisis phase were categorized into 6 data networks of the foundation, including: The central phenomenon, causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences were categorized. The statistical population in the qualitative part includes academic professors specializing in crisis management and the functions of social networks, as well as experienced experts in the field of flood crisis management in Khuzestan province who are active in this field (such as managers of the crisis management organization). Sampling method in the qualitative part was obtained from saturated and targeted level equal to 20 people. In the quantitative part, the qualitative model presented in the previous part was tested by questionnaire and structural equation method. The statistical population in the quantitative part was the experts and employees of the crisis management organization in Iran. Findings: Sampling in quantitative part was obtained by simple random sampling equal to 384 people. Based on the results of the qualitative section, the identified codes were categorized into 6 main networks, 16 main components and 87 sub-components. Based on the results of the quantitative part, causal conditions with a factor load of 0.588 have an effect on the central phenomenon. The central phenomenon, contextual conditions, and intervening conditions are effective on strategies with factor loadings of 0.515, 0.309, and 0.419, respectively, and strategies are effective on outcomes with factor loadings of 0.558. Conclusion: Based on the obtained results, it is suggested that in the post-crisis phase such as Khuzestan flood, the internet should be provided to the people of the society so that they can receive news and information quickly through social networks. Society must be ready to accept social networks; Therefore, for this purpose, the government should create the necessary culture for using social networks among the people.