آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصه های هوش هیجانی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی با تاکید بر رویکرد مساله محوری انجام شد. رویکرد پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا،کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی بود. جامعه پژوهش شامل کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی(پایه سوم تا ششم) در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با توجه به ماهیت موضوع کتب همه پایه ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت داده ها از روش خودبازبینی محقق و توصیف غنی داده ها و برای پایایی داده ها از بررسی همزمان استفاده شد. هم چنین برای جمع آوری و تحلیل داده ها از فهرست وارسی تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شد. یافته های این تحقیق 5 مقوله اصلی، 20 مقوله فرعی و 209 کد اولیه را در بر گرفت که مقوله های اصلی مهارت های اجتماعی(نوع دوستی، مشارکت پذیری، حقوق شهروندی، دوست شناسی، کنش گرایی)، خودآگاهی(معنویت گرایی، ماهیت شناسی، خلاقیت پروری)، خودتنظیمی(تصمیم گیری، مدیریت گری، مهارت پروری، تفکرگرایی، رهبری)، همدلی(ارزش مداری، ادراک پذیری، اصیل سازی رفتاری، الگوپذیری) و انگیزه بخشی(هدفمندی، معناگرایی، دانش افزایی)در آن شناسایی گردید. نتایج نشان داد که کاربرد مفاهیم و فعالیت های مربوط به هوش هیجانی در راستای نهادینه سازی عملکردهای مطلوب در زندگی شخصی دانش آموزان و گسترش آن به فعالیت هایی باشد که افراد جامعه از پیامدهای آن ذینفع هستند.

Investigating the components of emotional intelligence in the social studies curriculum with emphasis on the problem-oriented approach

The aim of this study was to identify the characteristics of emotional intelligence in the social studies curriculum with emphasis on the problem-oriented approach. The approach of the research was applied in terms of objective and qualitative in terms of implementation method of inductive content analysis.The research community included social studies books of elementary school (3rd to 6th grade) in the academic year of 1400-1401, which were selected as samples due to the nature of the subject of the books of all grades.To validate the accuracy of the data, the researcher's self-review method and rich data description were used, and for data reliability, a simultaneous review was used. Content analysis checklist was also used to collect and analyze data. The findings of this study included 5 main categories, 20 sub-categories, etc. The main categories of social skills (altruism, participation, citizenship rights, friendship, activism), self-awareness (spiritualism, nature, creativity), Self-regulation (decision-making, management, skills development, thinking, leadership), empathy (value-oriented, perceptible, behavioral originality, Patternability) and motivation (purposefulness, semantics, Enhancing knowledge) were identified. The results showed that the application of concepts and activities related to emotional intelligence in order to institutionalize desirable practices in the personal life of students and extend it to activities that benefit the community.

تبلیغات