چکیده

حکمت اشراق سهروردی با دربرداشتن مفاهیم ایرانی-اسالمی، میتواند مبنایی برای بررسی مباحث حکمی در هنرهای سنتی باشد. از آنجا که حکمای اسالمی بحثی اخص درباب زیبایی نداشته اند، ولی شأن وجودشناختی و حیث معرفتی زیبایی به مثابه یک مفهوم و امر زیبا به عنوان وجه تحققی آن، زمینههای تأمالت زیباشناختی در این باب را براساس مفاهیم حکمت اشراق فراهم آورده است. بهرغم گسستهای تاریخی و نفوذ فرهنگهای بیگانه، تحوالت موسیقی سنتی ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دورههای مختلف، خصوصاً سالهای بعد از انقالب اسالمی مشاهده میشود. هدف از انجام این تحقیق، پاسخ به این پرسش بود که مؤلفههای زیباییشناسی حکمت اشراق چیستند و چگونه در تحلیل آثار موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار میگیرند؟ روش انجام این تحقیق از منظر هدف، کاربردی-نظری و از منظر شیوه انجام، توصیفی-تحلیلی بود و اطالعات نیز به شیوه کتابخانهای به دست آمد. نتایج نشان میدهند آهنگسازی در موسیقی ایرانی با فرض وجود عشق، حسن و حزن در روح این موسیقی همواره نیاز به نوعی سلوک عرفانی داشته و مفاهیمی چون کثرت در وحدت، سلسلهمراتب، غایتگرایی، نمادپردازی و ... میتوانند مبنایی برای تحلیل آثار موسیقی سنتی ایران باشند.

A look at the concept of love in Sohrvardi's aesthetics

Eshraq Suhravardi's wisdom, by including Iranian-Islamic concepts, can be a basis for examining the ruling issues in traditional arts. Since that Islamic sages did not have a special discussion about beauty, but the ontological dignity and epistemological value of beauty as a concept and beautiful thing The title of its realization has provided the grounds for aesthetic reflection in this chapter based on the concepts of enlightenment wisdom. Despite the breaks Historically and the influence of foreign cultures, the evolution of Iran's traditional music has enjoyed relative continuity and continuity, and the formal and A lot of themes can be seen in the works of different periods, especially the years after the Islamic revolution. The purpose of this research is to answer this The question was, what are the aesthetic components of Hekmat Eshraq and how are they used in the analysis of Iranian musical works? Method The purpose of this research was practical-theoretical, and the method was descriptive-analytical, and the information was available in a library manner. Came. The results show that composition in Iranian music, assuming the presence of love, beauty and sadness in the soul of this music, always requires some kind of conduct It has a mystical meaning and concepts such as plurality in unity, hierarchy, eschatology, symbolism, etc. can be a basis for the analysis of musical works. be traditional Iran.
Love, happiness, aesthetics, Islamic mysticism.

تبلیغات