کلیدواژه‌ها: حدود ارتداد مرتدّ تکرار جرم صحیحه یونس

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۰۳ - ۲۲۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۳۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

تکرار جرم حدی در اصطلاح فقهی-حقوقی به این معناست که شخصی پس از ارتکاب جرم حدی و تحمل مجازات حدی آن، مجدداً مرتکب همان جرم شود. قانون گذار کشور ما ضمن پذیرش حکم موجود در صحیحه یونس که بر قتل اصحاب الکبائر در مرتبه سوم دلالت دارد، با اعمال قاعده احتیاط در دماء، این قتل را در مرتبه چهارم مورد حکم قرار داده است. بنابراین، تشدید مجازات تکرار جرم حدی تنها باید در چارچوب همین قاعده انجام شود و مقتضای اصل برائت نیز آن است که اگر موردی شرایط موجود در این قاعده را نداشته باشد، کشته نخواهد شد. ارتداد، به عنوان یکی از جرائم حدی، بسته به جنس مرتکب و نوع ارتداد مجازات متفاوتی در پی دارد. در این نوشتار بررسی شده است که از طرفی، شرایط شمول صحیحه یونس بر تکرار جرم حدی ارتداد، اعم از آنکه ارتداد ملی یا فطری باشد یا مرتکب مرد یا زن باشد، وجود ندارد. از طرف دیگر، سایر اقوال ناظر بر اعدام نیز که غالباً مبتنی بر روایت هستند، روایات مستند آن ها دارای اشکالات جدی سندی و دلالی هستند؛ درنتیجه، اقتضای اصل برائت، عدم اجرای مجازات اعدام درمورد تکرارکنندگان ارتداد است، بلکه تکرار جرم در معنای اصطلاحی خود از اساس، درخصوص جرم حدی ارتداد قابل تحقق نیست.

Punishment of Repeating Apostasy in Fiqh

The repetition of a Hadd crime in jurisprudential-legal terms means that a person commits the same crime again after committing a Hadd crime and tolerating its Hadd punishment. Repeating a crime indicates that the offender has not been reformed and it is necessary a more severe punishment. The legislator of our country, while accepting the rule contained in Younis's Sahiha, which refers to the killing of the Ashab Al-Kabaer for the third time, has imposed this rule the fourth time by applying the rule of caution in blood. Therefore, the aggravation of the punishment for the repetition of Hadd crimes should be done only within the framework of this rule, and the requirement of the principle of innocence is that if a case does not have the conditions of this rule, he will not be killed. Apostasy, as one of the Hadd crimes, has different punishments depending on the perpetrator and the type of apostasy. In this article, while explaining the different views, it will be examined how the repetition of apostasy Hadd crime, whether it is committed by melli or fitri or by man or woman, does not fall within the framework of this rule and its repetition will not lead to killing.

تبلیغات