آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

تحقیق حاضر روی دو بعد از کنجکاوی تمرکز دارد و هدف این پژوهش ایجاد مقیاس اندازه گیری معتبر و قابل اعتماد برای کنجکاوی های خاص هواداران ورزشی است. بنابراین از دو مطالعه، مطالعه شماره یک (شامل چهار مرحله) و مطالعه شماره دو (شامل دو مرحله) برای ایجاد مقیاس حس کنجکاوی خاص هواداران ورزشی استفاده شده است. داده های تحقیق از میان دو نمونه داده (نمونه شماره یک شامل 303 نفر و نمونه شماره دو 250 نفر) و از میان دانشجویان، دانش آموخته ها، کارشناسان و دبیران تربیت بدنی استان کردستان جمع آوری شد. از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی برای تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار ایموس استفاده شد. در نهایت سه عامل که شامل 15 سؤال بود برای مقیاس نهایی به دست آمد. عامل یک (اطلاعات خاص، 9 سؤال)، عامل دو (اطلاعات عمومی، 3 سؤال) و عامل سه (اطلاعات اماکن و تأسیسات ورزشی، 3 سؤال). کنجکاوی خاص هوادار ورزشی پتانسیل این را دارد تا کمک کند بهتر درک کنیم چرا و چگونه هواداران به هواداران وفادار ورزشی تبدیل می شوند. همچنین می تواند بر هواداران و غیر هواداران مختلف تأثیر بگذارد و با تحقیق های قبلی ترکیب شود و کمک کند تا رفتار هواداران ورزشی را بهتر درک شود. مطالعه موجود یک گام مهم برای درک بهتر حس کنجکاوی خاص هوادار و تأثیر آن است، اما هنوز برای رسیدن به فهم و درک کامل، کار بیشتری مورد نیاز است.

Measure the validity and reliability of the curiosity of sports fans

The current research focuses on two dimensions of curiosity, and the purpose of this research is to create a valid and reliable measurement scale for the specific curiosities of sports fans. Therefore, two studies, study number one (including four stages) and study number two (including two stages) have been used to create a special curiosity scale for sports fans. Research data was collected from two data samples (sample number one including 303 people and sample number two 250 people) and from students, scholars, experts and physical education teachers of Kurdistan province. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used to analyze the data using Imus software. Finally, three factors consisting of 15 questions were obtained for the final scale. Factor one (specific information, 9 questions), factor two (general information, 3 questions) and factor three (information about sports facilities and facilities, 3 questions). The specific curiosity of the sports fan has the potential to help us better understand why and how fans become loyal sports fans. Also, it can affect different fans and non-fans and can be combined with previous research and help to better understand the behavior of sports fans. The existing study is an important step to better understand fan-specific curiosity and its impact, but more work is still needed to achieve a full understanding.

تبلیغات