بررسی نقش جامعه پذیری مبتنی بر آموزش در آمادگی برای ازدواج (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از عوامل مهم رضایت زناشویی، آمادگی ازدواج است و نقش جامعه پذیری در ایجاد این آمادگی، قابل بررسی است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جامعه پذیری در زمینه ازدواج و زندگی زناشویی مبتنی بر آموزش توسط عوامل مختلف جامعه پذیری شامل پدر، مادر، مدرسه، تلویزیون، فضای مجازی و همسالان بر آمادگی ازدواج است. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. نمونه شامل 384 نفر از دختران و پسران مجرد ساکن شهر تهران بوده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه آمادگی ازدواج قلیلی رنانی (1391) و پرسشنامه محقق ساخته آموزش های ارائه شده در زمینه ازدواج و زندگی زناشویی توسط عوامل مختلف جامعه پذیری گردآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS 25 تحلیل شده است. براساس یافته ها میانگین نمره جامعه پذیری مبتنی بر آموزش های عوامل مختلف متفاوت بوده و به ترتیب آموزش های مادر، پدر، همسالان، فضای مجازی، تلویزیون و مدرسه قرار گرفته است و فقط جامعه پذیری از طریق آموزش های مادر بر آمادگی ازدواج مؤثر بوده است. بنابراین برای بهره مندی بهتر از جایگاه ویژه مادر در فرایند جامعه پذیری فرزندان برای ازدواج و زندگی زناشویی، آگاهی بخشی و ارائه آموزش به مادران در این زمینه پیشنهاد می شود. همچنین سیاست گذاری و برنامه ریزی برای بهره گیری از ظرفیت سایر عوامل جامعه پذیری، شامل پدر، مدرسه، تلویزیون و فضای مجازی، می تواند نقش مؤثری در ایجاد و افزایش آمادگی ازدواج ایفا کند.Investigating the role of education-based socialization in readiness for marriage
One of the important factors of marital satisfaction is marriage readiness and the role of socialization in development this readiness is important. In this regard, the aim of the present study was to investigate the effect of education-based socialization about marriage and marital life by various agents of socialization including father, mother, school, television, cyberspace and peers on marriage readiness. The research is descriptive-correlational and The statistical population included single girls and boys living in Tehran, of whom 384 people were selected by multi-stage cluster sampling. The data was collected by using Qalili Renani's Marriage Readiness Questionnaire (2013) and the questionnaire made by the researcher of the education about marriage and marital life by various agents of socialization. Data analysis was done using SPSS 25. Findings showed The average score of education-based socialization of different agents of socialization is different and in order mother with average score of 68.59, father with 59.94, peers with 47.25, cyberspace with 46.62, television with 31.08 and school with 28.65 is placed. The regression analysis also showed that only socialization through mother's education is effective on marriage readiness. according to this, In order to benefit from the special position of the mother in the process of socialization of children, it is suggested to raise awareness and provide the necessary training to mothers. Also, policy making and planning to take advantage of the capacity of other agents of socialization, including father, school, television and cyber space, can play an effective role in marriage readiness.