آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

مطالعه تطبیقی میان رشته ای (گفتگویی) یا تفسیر بیناپارادایمی قرآن ناظر است به روی آوردن به قرآن از منظر دو رشته/پارادایم متمایز که در اینجا پارادایم مسیحیت و اسلام مورد نظر هستند. چنین مطالعه ای دارای دو گونه اساسی است: میان رشتگی روش شناختی و میان رشتگی نظری. در گونه اول رابطه ای یکسویه در مطالعه تطبیقی وجود دارد و از ره آورد این مطالعه صرفا یکی از طرفین بهره مند میشوند. اما در گونه دوم، رابطه ای دوسویه میان قرآن و عهدین برقرار می شود و این مطالعه تطبیقی نقش تبیینی و یا حل مساله در هر دو طرف خواهد داشت. این گونه در زمره متکاملترین گونه ها مطالعات تطبیقی محسوب میشود. پرداختن به مفاهیمی هم چون «من بعد الذکر» و «عیسی» در قرآن می تواند فرآیند و مکانیسم این گونه از مطالعات تطبیقی را به نمایش بگذارد. مرتبط با رهیافت «عیسی در قرآن» میتوان بخوبی تعارضات میان دو پارادایم و کیفیت تفسیر متفاوت طرفین برای غلبه بر این چالشها را مشاهده کرد. اهمّ این چالشها عبارتند از: «تصلیب و مرگ عیسی»، «الوهیت عیسی»، «تحریف عهدین»، «نزاع قرآن با مسیحیت». برای ایجاد گفت و گو و زبان مشترک لازم بود که طرفین از نگاه های رایج و تفاسیر مشهور دست بردارند و رویکرد تلطیف شده را در پیش بگیرند. این شکل از تفسیر، تفسیری جهان شمول از ادیان را به نمایش میگذارد. این تفسیر جدید با خوانش «تسلیم» از «ان الدین عند الله الاسلام» تناسب دارد و با سرشت مشترک انسانی مخاطبین قرآن سر و کار دارد و نه تمایزهای مبتنی بر اعتقاد.

Interdisciplinary comparative study (interparadigmatic interpretation) of the Qur'an and the Testaments; Concepts, types and examples

Interdisciplinary comparative study or interdisciplinary interpretation of the Qur'an seeks to approach the Qur'an from the perspective of two distinct disciplines / paradigms, here the paradigms of Christianity and Islam. Such a study has two basic types: methodological interdisciplinary and theoretical interdisciplinary. In the first type, there is a one-way relationship in the comparative study and only one of the parties benefits from the outcome of this study. But in the second type, a two-way relationship is established between the Qur'an and the Testaments, and this comparative study will have an explanatory or problem-solving role on both sides. This species is considered as one of the most complete species in comparative studies. Addressing concepts such as "I am after" and "Jesus" in the Qur'an can illustrate the process and mechanism of such comparative studies. Related to the "Jesus in the Qur'an" approach, one can well see the conflicts between the two paradigms and the quality of the different interpretations of the parties to overcome these challenges. The most important of these challenges are: "The Crucifixion and Death of Jesus", "The Divinity of Jesus", "Distortion of the Covenants", "The Controversy of the Qur'an with Christianity". In order to create a common dialogue and language, it was necessary for the parties to abandon the common views and popular interpretations and take a stylized approach. This form of interpretation represents a universal interpretation of religions.

تبلیغات