چکیده

مقدمه و هدف: در دنیای پر رقابت امروز مباحث مربوط به شایستگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این موضوع در رابطه با معلمان که از ارکان اصلی سامانه آموزش و پرورش کشور به حساب می آیند، مستثنا نمی باشد. به جهت اهمیت موضوع، در این تحقیق به بررسی و ارائه مدل ارزیابی شایستگی دبیران دوره متوسطه  استان فارس پرداخته شده است. روش شناسی پژوهش : . پژوهش حاضر به صورت ترکیبی انجام شد به طوری که در بخش کیفی رویکرد اکتشافی و در قسمت کمی آن، روش توصیفی-پیمایشی مورد توجه قرار گرفت. در بخش کیفی از نظرات 30 دبیر صاحبنظر استفاده شد. همچنین در بخش کمی، جامعه آماری شامل دبیران دوره متوسطه استان فارس می باشد که نمونه انتخاب شده از این جامعه به صورت تصادفی و برابر با 200 نفر بود. یافته ها: نتایج کیفی حاکی از آن است که 10 مولفه شایستگی های آموزشی شامل توانایی مدیریت، مهارت، دانش، توانمندی های تخصصی، روابط اجتماعی، اخلاقی، آگاهی از فناوری های نوین، پایش و ارزیابی، برنامه ریزی، مستند سازی و در نهایت پژوهشی از جمله موارد موثر در ارزیابی شایستگی های آموزشی دبیران می باشد. بر اساس این 10 مولفه 127 گویه نیز مطرح و با استفاده از پرسشنامه بین 200 نفر از دبیران دوره متوسطه در سطح استان فارس (به صورت تصادفی) توزیع گردید. نتایج نشان دهنده آن است که فاکتورهای اخلاقی، آگاهی از فناوری های نوین، پایش و ارزیابی، روابط اجتماعی، برنامه ریزی و مستند سازی و مولفه پژوهشی دارای بار عاملی بیشتری نسبت به توانمندی های تخصصی، دانش، مهارت و توانایی مدیریت می باشند که می توانند در رابطه با ارائه مدل شایستگی های آموزشی در رابطه با دبیران دوره متوسطه اول  استان فارس مورد استفاده قرار گیرند. نتیجه گیری : به طور کلی ، مدل شایستگی می تواند چارچوب مناسبی برای ارتقای سطح خدمات آموزشی و ظرفیت سازی دبیران باشد.

Designing and Evaluating a Model of Educational Competencies in Relation to Secondary school Teachers in Fars Province

Introduction and goal: In today's competitive world, topics related to competence are very important. This issue is not excluded in relation to teachers, who are considered to be the main pillars of the country's education system. Due to the importance of the topic, in this research, the evaluation model of secondary school teachers in Fars province in Iran has been investigated and presented. Research methodology: The current research was conducted in a combined way, so that in the qualitative part of the exploratory approach and in the quantitative part, the descriptive-survey method was considered. In the qualitative part, the opinions of 30 experts were used. Also, in the quantitative part, the statistical population includes secondary school teachers of Fars province, and the sample selected from this population was randomly equal to 200 people. Findings: Qualitative results indicate that 10 components of educational competencies include management ability, skills, knowledge, specialized abilities, social relations, ethics, awareness of new technologies, monitoring and evaluation, planning, documentation and finally A research is one of the effective cases in evaluating teachers' educational competencies. Based on these 10 components, 127 items were proposed and distributed among 200 middle school teachers in Fars province (randomly) using a questionnaire. The results show that ethical factors, awareness of new technologies, monitoring and evaluation, social relations, planning and documentation, and research component have a higher factor load than specialized capabilities, knowledge, skills and management ability, which They can be used in relation to the presentation of the model of educational competencies in relation to secondary school teachers in Fars province. Conclusion: In general, the competency model can be a suitable framework for improving the level of educational services and building the capacity of teachers.

تبلیغات