آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف این مقاله بررسی عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری نظریه تربیتی معلمان ابتدایی در مناطق دوزبانه است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با بهره گیری از طرح روایت پژوهی انجام گرفته است. میدان پژوهش شامل کلیه ی معلمان دوزبانه شهرستان سراوان بوده است که با روش نمونه گیری هدفمند از کلیه معلمان دوزبانه در مقطع ابتدایی 4 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه های روایی و نیمه ساختاریافته و همچنین یادداشت های میدانی بود. تجزیه وتحلیل داده های پژوهش با استفاده از تحلیل محتوی مضمونی انجام گرفت. تحلیل عمیق دیدگاه های معلمان، موجب شناسایی و دسته بندی شش مضمون سازمان دهنده شامل: تجربیات زندگی شخصی (تجربه تعامل با کودک در زندگی شخصی، شرایط خانوادگی، آشنایی با نظام های آموزشی موفق)، تجربیات قبل از خدمت (تجربیات دانش آموزی، تجربیات دانشجویی، تجربه مشابه معلمی)، تجربیات حین خدمت (تعامل با دانش آموز و شرایط کلاس درس، تعامل با همکاران، آزمودن ایده ها در عمل)، ویژگی های شخصیتی معلم (ویژگی های ارثی، ویژگی های اکتسابی)، ماهیت کودک ( ویژگی های کودک امروزی، ویژگی های کلی کودک) و آموزش (روان شناسی و نظریه های مرتبط، آموزش عملی یا کارورزی، نظریه های مرتبط با تربیت) گردید. یافته ها همچنین نشان داد که هر معلم نظریه تربیتی منحصربه فردی دارد که عمدتاً با نظریه های تربیتی معرفی شده توسط نظریه پردازان تربیتی تطابق کامل ندارد؛ بلکه یا ترکیبی از چند نظریه یا شکلی جدید از باور در مورد مؤلفه های فرایند تربیت هستند.

Investigating the Factors Affecting the Formation of Primary Teacher Educational Theory in Bilingual Areas: A Narrative Inquiry

The purpose of this article is to investigate the factors affecting the formation of primary school education theory in bilingual areas. The present research has been done with a qualitative approach and using the narrative research design. The research field included all bilingual teachers in Saravan city. By purposive sampling method, 4 people were selected from all bilingual teachers in primary school. The research tools were narrative and semi-structured interviews as well as field notes. Analysis of research data was performed using thematic content analysis. depth analysis of teachers' perspectives identifies and categorizes six organizing themes including: personal life experiences (experience of interacting with the child in personal life, family circumstances, familiarity with successful educational systems), pre-service experiences (student experiences, student experiences, Teacher-like experience), in-service experiences (interaction with students and classroom conditions, interaction with colleagues, testing ideas in practice), teacher personality traits (hereditary traits, acquired traits), nature of the child (characteristics of the modern child, General characteristics of the child) and education (psychology and related theories, practical training or internship, theories related to education).The findings also showed that each teacher has a unique educational theory that is largely inconsistent with the educational theories introduced by educational theorists; Rather, they are either a combination of several theories or a new form of belief about the components of the educational process.

تبلیغات