آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه برخی پیشایندهای اجتماعی با مؤلفه های هدفگرایی اجتماعی در دانش آموزان دختر سال چهارم دبیرستان های شهر اهواز صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دختر سال چهارم دبیرستان های شهر اهواز که در سال تحصیلی 91-90 به تحصیل اشتغال داشتند را شامل می شود. نمونه این پژوهش شامل 300 دانش آموز دختر بود که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس های هدفگرایی پیشرفت اجتماعی، هدف پایگاه اجتماعی، هدف مسئولیت پذیری اجتماعی، احساس تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با همسالو کارآمدی اجتماعی با معلم استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کاننی نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای پیش بین (پایگاه اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با معلم و همسال) با ترکیب خطی مؤلفه های هدفگرایی اجتماعی (تبحری، عملکردی و عملکردگریز) معنی دار است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که در پیش بینی مؤلفه هدفگرایی تبحری اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با همسال و مسئولیت پذیری اجتماعی نقش معنی دار دارند، همچنین در پیش بینی مؤلفه هدفگرایی عملکردگرایی اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با معلم و مسئولیت پذیری اجتماعی نقش معنی دار دارند و در پیش بینی مؤلفه هدفگرایی عملکردگریز اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با همسال نقش معنی دار دارند.

The Relationship of Some of the Social Antecedents with Social Goal Orientation Components in Female High School Students in Ahwaz

The present study investigated the relationship of some of the important antecedents (social status, social responsibility goal, feeling of school belonging, social efficacy with peer and social efficacy with teacher) with social goal orientation components of female 4 th grade high school students in Ahwaz. The population of this study consisted of female high school students (1390-91) in Ahwaz. The sample of this study comprised of 300 female four-grade students who were selected randomly by multi-stage random sampling method. The instruments for collecting data consisted of Social Achievement Goals, Social Responsibility Goal, Social Status Goal, School Belonging, Social Efficacy with Peers, and Social Efficacy with Teacher Scales. Results of Canonical Analysis showed that linear combination of predictive variables (social status, social responsibility goal, sense of school belonging, social efficacy with teacher and social efficacy with peer) with a linear combination of social goal orientation components (mastery, performance-approach and performance-avoidance) is associated. The regression analysis also revealed that social status, social efficacy with peer and social responsibility goal have important roles in predicting social mastery goal. The Results also revealed that social status, social efficacy with teacher and social responsibility goal have important roles in predicting social performance-approach goal. Also, social status and social efficacy with peer have important roles in predicting social performance-avoidance goal.

تبلیغات