ارائه مدلی جهت رشد تفکر هندسی: تاثیر حافظه تصویری بر رشد تفکر هندسی از طریق معرفت شناسی علمی هندسه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر میزان تأثیر حافظه تصویری بر رشد تفکر هندسی با نقش واسطه ای معرفت شناسی علمی هندسه بود. تحلیل عاملی تأییدی مقیاس معرفت شناسی علمی هندسه از طریق آزمون مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل میانجی نیز از طریق دو معادله رگرسیون محدود و کامل برای تعیین اثر غیرمستقیم و معنی داری آن از طریق آزمون سوبل و GEE انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجومعلمان دوره کارشناسی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اصفهان بود. شرکت کنندگان 550 نفر بودند که با روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شده و به پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل مفهومی پژوهش، پاسخ دادند. این پرسشنامه شامل آزمون های استاندارد سطوح تفکر هندسی ون هیلی، انواع حافظه های تصویری میکر، از جمله نظام ها، طبقات و واحدها و آزمون محقق ساخته معرفت شناسی علمی هندسه بود. از نتایج آن می توان به تأثیر غیرمستقیم حافظه تصویری بر رشد تفکر هندسی و تأثیر مستقیم معرفت شناسی علمی هندسه بر رشد تفکر هندسی، اشاره کرد.Model for Geometric growth thinking: the impact of visual memory on the Geometric thinking through Geometrey scientific epistemology
The aim of this study was to evaluate the effect of visual memory on the growth of geometric thinking via mediating role of scientific epistemology of geometry (SEG). The confirmatory factor analysis of SEG administered via Structural equation modeling. Meditational analysis was administered via two regression equations namely complete and restricted regression models for determining indirect effect and its significance normal sobel test and GEE were used. The design was correlational descriptive and the statistical population of the study consisted of all student teachers of Isfahan Farhangian University and 550 participants were selected by voluntary method sampling and respond to questionnaire including based on the conceptual model. Including standardized vanHiele geometric thinking levels, also meeker Visual memory types, namely tests CFS, CFC and CFU and researcher made scientific epistemology geometry test. The research findings indicate indirect impact of visual memory on the Geometric thinking as well as the direct impact of Geometry scientific epistemology in Geometric thinking.