نویسندگان: احمدرضا توکلی

کلیدواژه‌ها: افساد اخافه امنیت سلاح محاربه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۳ - ۵۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۹۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

محاربه آن گونه که در شرع آمده، به معنای دست بردن به اسلحه به قصد ترساندن یا تعرّض به مال، جان و ناموس مردم است و نتیجه آن سلب امنیّت عمومی در جامعه و ایجاد خوف است. مجازات محاربه نیز به عنوان یک حدّ شرعی تعیین گردیده است؛ امّا در قوانین کیفری، محاربه بر بخشی از جرایم اطلاق شده است که ظاهراً مصداق محاربه نیستند. از سوی دیگر، آن چه از ظاهر ادلّه استنباط می شود این است که افساد فی الارضی که موضوع حدّ شرعی واقع شده و بر بخشی از جرایم نیز اطلاق شده است، شامل همه ی مصادیق افساد به طور مطلق نمی شود، بلکه تنها شامل مواردی می شود که از طریق تعرّض به جان، مال، عرض، عقل و دین مردم انجام می گیرد و از مردم سلب امنیّت می شود. به نظر می رسد که این گونه افساد، معنایی جز همان معنای محاربه را ندارد.

To Study Nature of Combat and Corruption and Criticize Relevant Penal Percepts

According to the religion, combat means use of the weapon to frighten and violate people, their property and chastity and its result is divestment of public security. Combat punishment has been determined as a determined religious punishment, but in penal laws, it refers to that part of crimes which are not the instances of the combat apparently. On the other hand, the reasons show those corruptions that relate to determined religious punishments and are also applied to some part of the crimes do not include all corruptions instances absolutely but they just include the corruptions imposed by the violation of the life, property, wisdom and religion of people that divert their security. It seems that these kinds of corruptions mean combat.

تبلیغات