آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۳

چکیده

مطالعه حاضر با هدف تحلیل ویژگی های درگاه کسب و کار الکترونیکیB2B در میان باغداران دشت مغان در سال 1398 انجام شد. داده های مورد نیاز مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (بالاتر از مقدار 0/7) و روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمامی باغداران دشت مغان (1250=N) بود که 267 نفر از آن ها بر مبنای فرمول کوکران و با استفاده از تکنیک نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعه حاضر در چارچوب 7Cs جاورسکی (شامل ویژگی های زمینه، ارتباطات، محتوا، سفارشی سازی، تجارت، جامعه و اتصالات) با استفاده از تکنیک تحلیل مؤلفه سلسه مراتبی به روش حداقل مربعات جزیی (PLS) صورت گرفت. نتایج نشان داد که از میان هفت ویژگی مورد مطالعه، تجارت در یک درگاه الکترونیکی از اهمیت بالاتری برخوردار است و پس از آن ویژگی هایی همچون محتوا، جامعه، سفارشی سازی، ارتباطات، زمینه و اتصالات قرار دارند. به طور کلی، باغداران در وهله اول بر خدماتی که در حین شکل گیری یک معامله ضرورت دارد، تأکید می نمایند. این خدمات می تواند شامل اعتماد بین طرفین برای فروش محصولات، وجود پشتیبانی ارسال محصول، امکان ره گیری محصولات، خدمات مربوط به امنیت فروش محصولات و مواردی از این قبیل باشند.

The Analysis of Features of B2B E-business Portal Among Moghan Plain’s Gardeners

The aim of this study was to analyze the characteristics of B2B e-business portal among Moghan plain’s gardeners in 2020. In present study, a researcher-made questionnaire was used to collect data. The reliability and validity of the questionnaire were confirmed by Cronbach's coefficient alpha (higher that 0.7) and experts’ viewpoint, respectively.The statistical population of the study included all gardeners in Moghan plain (N = 1250), 267 of whom were studied based on Cochran's formula and using stratified sampling technique with proportional assignment. In this study, the Jaworski’s 7Cs framework (includes the elements of context, communication, content, customisation, commerce, community, and connection) was analyzed using the analytic hierarchy process technique and by partial least squares method. The results indicated that among the seven elements studied, commerce in an electronic portal is the most important one and then there are the elements of content, community, customisation, communication, context and connections, respectively. In general, gardeners at first emphasize the services that are needed during the formation of a transaction. These services may include trust between the parties to sell the products, the availability of product delivery support, the ability of track the products, the security of the products sold and so on. 

تبلیغات