آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

تحقیق حاضر بدنبال ارائه یک تحلیل کامل از گفتمان های مربیان و فوتبالیست های لیگ برتر ایران در دوران کرونا بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان تیترهای روزنامه های ورزشی انجام پذیرفت. چهار روزنامه معتبر ورزشی داخلی با استفاده از نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری تعیین گردیدند. روایی و پایایی تحلیل کیفی از طریق کدگذاری مجدد توسط متخصصان روش تحقیق کیفی تایید گردید. تیتر روزنامه های مورد بررسی از اسفند 98 الی خرداد 99 مورد بررسی قرار گرفتند. تحقیق حاضر تحلیل گفتمان مربیان و فوتبالیست ها از لحاظ پارمترهای "چیستی، چرایی و چگونگی"، و همچنین از لحاظ ابعاد کلی و مدل EC سواد رسانه ای مورد تحلیل و کدگذاری مورد بررسی قرار داد. فراوانی کل کدهای بدست آمده برابر 134 بود. از لحاظ پارامترهای تحلیل گفتمان بیشترین فراوانی کد را پارامتر "چیستی" به خود اختصاص داد. در ابعاد کلی نیز بعد احساسی سواد رسانه ای دارای بیشترین فراوانی بود. همچنین، از لحاظ مدل EC نیز بعد قابلیت های فردی(زیر مولفه شخصی) دارای بیشترین فراوانی در گفتمان های مربیان و ورزشکاران بوده است. در نهایت، تحقیق به ارائه یک چارچوب نظری از مولفه های مورد بررسی در تحقیق پرداخت. محققان آتی می توانند از این چارچوب به عنوان یک مبانی نظری جهت تحقیقات کیفی و کمی آتی بهره گیرند.

Analysis of the media literacy discourse of coaches and players of the Iranian Football Premier League during the Corona pandemic based on the EC model

The present study sought to provide a complete analysis of the discourses of Iranian Premier League coaches and football players during the Corona virus pandemic. The method of the present study was qualitative with the approach of discourse analysis of sports newspaper headlines. The headlines of the sample newspapers from February 2020 to June 2020 were reviewed. The present study examines discourse analysis with a structural approach, the discourse of coaches and football players in terms of what, why and how parameters and, also this paper analyzed and coded the general dimensions of the EC model of media literacy. The total frequency of the obtained codes was 134. In terms of discourse analysis, the most frequent code was the "what" parameter. In general, the emotional dimension of media literacy had the most frequency versus the rest. Also, in terms of the EC model, the dimension of individual capabilities (personal component) has had the highest frequency in the discourses of coaches and athletes. The research provided a theoretical framework of the components studied in the research. Therefore, future researchers can use this framework as a theoretical basis for future qualitative and quantitative research.

تبلیغات