آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۱

چکیده

هدف این پژوهش ارائه مدل ذهنی، شناسایی و رتبه بندی مولفه های مدل ذهنی مدیران شرکت های ورزشی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران با استفاده از تکنیک دلفی فازی می باشد .پژوهش حاضر از نوع پژوهش های ترکیبی (کیفی و کمی)، بر اساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران شرکت های تولیدکننده لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) می باشند. نمونه آماری در بخش کیفی به صورت هدفمند، و در بخش کمی به روش کل شمار انتخاب شد. در بخش کیفی از روش دلفی فازی و در بخش کمی از تحلیل عامل اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه های توانایی ذهنی، درگیری ذهنی، سوابق ذهنی و ویژگی های روانشناختی نقش تبیین کننده در شکل گیری مدل ذهنی مدیران دارند. سایر یافته های پژوهش نشان داد که بالاترین رتبه مربوط به توانایی ذهنی و پایین ترین رتبه مربوط به درگیری ذهنی می باشد. بنابراین مدیران با استفاده از توانایی ذهنی می-توانند به حل مشکل های شرکت دست پیدا کنند.

Presenting a mental model in the production sector of Iran's sports industry

The purpose of this study was present the mental model, identifying and ranking the mental model components of the sports companies managers in manufacturing sector of Iranian sports industry, using fuzzy Delphi technique. The present study is a combination (qualitative and quantitative), descriptive-analytic, and time-based research, which is applied in terms of purpose and is a field research, in terms of data collection. The statistical population of the study includes the managers of companies producing Iranian sports equipment, according to statistics announced through the official website of the Ministry of Industry, Mines and Trade of the country, 255 people (236 men and 19 women). The statistical sample was selected purposefully in the qualitative part and in the quantitative part by the total number method. In the qualitative part, fuzzy Delphi method was used and in the quantitative part, exploratory factor analysis and structural equations were used. Findings showed that the components of mental ability, mental involvement, mental history and psychological characteristics have an explanatory role in shaping the mental model of managers. Other findings showed that the highest rank is related to mental ability and the lowest rank is related to mental conflict. Therefore, managers can use their mental ability to solve the company's problems.

تبلیغات