چکیده

یکی از روش هایی که به منظور آماده سازی و افزایش توانمندی فرماندهان نظامی در حوزه تصمیم سازی، تصمیم گیری و بازخورد گرفتن از تصمیم ها در دانشگاه ها، پژوهشکده ها و یا مراکز آموزش نظامی مورداستفاده قرار می گیرد، روش بازی جنگ یا شبیه سازی موقعیت می باشد. بازی جنگ به دسته های مختلف تقسیم می شود که هر دسته خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارد. در این تحقیق با استفاده از رویکرد کتابخانه ای اقدام به جمع آوری ادبیات حوزه بازی جنگ پرداخته ایم و با دسته بندی آنها پژوهش حاضر به یک تحقیق کاربردی تبدیل شده که از دستاوردهای آن می توان در طرح ریزی و برنامه ریزی های آتی در مراکز طراحی، اجرا و آموزش بازی جنگ استفاده نمود. در این تحقیق گردآوری داده ها به روش میدانی و کتابخانه ای انجام گرفته است. نتیجه تحقیق انواع الگوها و مدل های تصمیم گیری در بازی جنگ را مشخص کرده و به برنامه ریزان طراحی، اجرا و آموزش بازی های جنگ کمک می کند تا با شناخت الگوهای تصمیم گیری، در جهت بهبود این توانمندی فرماندهان راهکارهای درخور ارائه نمایند.

Decision making patterns and techniques widely used in war games

One of the methods used to prepare and increase the capability of military commanders in the field of decision-making, decision-making and feedback from decisions in universities, research institutes or military training centers, is the method of war game or situation simulation. War game is divided into different categories, each of which has its own characteristics and features. In this research, we have used the library approach to collect literature in the field of war games and by classifying them, the present study has become an applied research whose achievements can be used in future planning and planning in war game design, implementation and training centers. In this research, data collection has been done by field and library methods. The result of the research identifies the types of decision-making patterns and models in war games and helps planners to design, execute and train war games in order to improve the ability of commanders to provide appropriate solutions by recognizing decision-making patterns.

تبلیغات